لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

روز جهانی توریزم؛ وضعیت گردشگری در افغانستان چگونه است؟


گردشگران داخلی در بند امیر ولایت بامیان
گردشگران داخلی در بند امیر ولایت بامیان

امروز یکشنبه ۲۷ سپتمبر برابر است با روز جهانی توریزم یا گردشگری.

مسئولان ریاست تصدی توریزم افغانستان می‌گویند با وجود ناامنی گسترش ویروس کرونا، گردشگران همچنان از محلات توریستی دیدن می‌کنند.

فریدالدین ضیایی، رئیس این اداره به رادیو آزادی می‌گوید که از آغاز سال جاری تا به حال بدخشان، بامیان، نورستان و برخی ولایت‌های دیگر میزبان ده‌ها هزار گردشگر بوده و گردشگران از مناطق توریستی این ولایت‌ها دیدن کردند.

او گفت: "با تأسف که کووید- ۱۹ روند کار بسیاری از سکتورها را با مشکل مواجه کرده است، اما ما توانستیم که عواید به دست آوریم. در حال حاضر وضعیت توریزم خوب است. پلانی که برای ما داده شده، ما تا به حال توانسته‌ایم که ۶۰ تا ۵۰ درصد آن را به دست آوریم. انشاالله تا پایان سال پلان عایداتی را تکمیل می‌کنیم، چون تقاضا زیاد است. در ولایت‌هایی که امنیت خوب است، گردشگران داخلی به آنجاها می‌روند."

آقای ضیایی اما نگفت که درآمد گردشگری افغانستان چقدر بوده و میزان آن تا پایان سال به چقدر خواهد رسید.

به گفته او، در افغانستان حدود ۱۴۰۰ محل به دلیل تاریخی و فرهنگی بودن و یا موقعیت جغرافیایی، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، اما در حال حاضر بدخشان، بامیان و نورستان از مناطق توریستی است که بیشتر گردشگران داخلی به این ولایات می‌روند.

فضل حق خالقیار، رئیس اطلاعات و فرهنگ نورستان به رادیو آزادی گفت با آن که این ولایت خدمات رفاهی زیادی برای گردشگران و باشندگانش ندارد، اما در سال‌جاری نسبت به سال قبل آن هزاران گردشگر بیشتر به این ولایت آمدند.

ولایت نورستان
ولایت نورستان

او افزود: "در سال‌جاری که اینجا پارک ملی اعلام شد، از ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تن به اینجا آمدند. سال قبل ۲۰ هزار تن آمده بودند. تمام شهر پارون زیباست و در ولسوالی واما باغی است که ۴ هزار جریب مساحت دارد، جای دیدنی دیگر هم است که نسبت به ولایت‌های دیگر گردشگران زیادی را جلب می‌کند."

رضا کاظمی، رئیس گردشگری بامیان به رادیو آزادی گفت که در سال‌جاری به محلات توریستی این ولایت از جمله بند امیر، تندیس‌های بودا، شهر غلغله، چهل‌برج و محلات دیگر این ولایت حدود ۸۰ هزار گردشگر آمدند.

او از صنعت گردشگری در این ولایت راضی است، اما اگر نگرانی‌های امنیتی مردم رفع شود، شمار گردشگران افزایش خواهد یافت.

ولایت بامیان
ولایت بامیان

به گفتۀ آقای کاظمی، بامیان در حال حاضر تسهیلات لازم برای گردشگران دارد.

بدخشان از دیگر مناطق افغانستان که سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

صدیق لعلزاد، رئیس توریزم این ولایت به رادیو آزادی می‌گوید که شیوع ویروس کرونا بر میزان بازدید گردشگران خارجی تاثیر گذاشته، اما بر میزان بازدید گردشگران داخلی تاثیر زیادی نکرده است: "زمانی که ویروس کرونا آمد و راه‌های مرزی با تاجیکستان بسته شد، این سبب شد که توریست بیرونی نداشته باشیم. تنها دو گردشگر خارجی داشتیم که به واخان آمده بودند. پیش از این هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ گردشگر خارجی داشتیم."

به گفتۀ آقای لعلزاد، بدخشان حدود ۱۲۰ محل توریستی ثبت شده دارد که این آمار نسبت به محلات موجود در این ولایت کمتر است.

گردشگران در ولایت بدخشان
گردشگران در ولایت بدخشان

به گفتۀ او، این ولایت شش دریاچه و مناطق فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارد که اگر حکومت یا بخش خصوصی روی آن سرمایه‌گذاری کند، توجۀ گردشگران خارجی به این مناطق جلب خواهد شد و درآمد دولت افزایش خواهد یافت.

از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتمبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. گرامی‌داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

XS
SM
MD
LG