لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

هشت صبح: نباید گذاشت حلقه‌های خرابکار مذاکرات صلح را تخریب کنند


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز یکشنبه (۶ میزان) کابل در بیشتر مطالب خبری و تحلیلی خود به بررسی گفت‌وگوهای صلح در قطر و موانع موجود در برابر این مذاکرات پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است که به "حلقه‌های خرابکار" نباید اجازه داده شود که روند صلح را تخریب کنند. روزنامه به نقل از زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته که در داخل و بیرون این کشور حلقه‌هایی وجود دارند که در تلاش آسیب رساندن به روند صلح هستند.

به نوشته روزنامه، شماری از زورمندان، قاچاقبران مواد مخدر و حلقه‌هایی در کشورهای همسایه و منطقه نمی‌خواهند که روند صلح افغانستان به موفقیت برسد. نویسنده تأکید کرده طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان و کشورها خواستار آرامی افغانستان نباید اجازه دهند که روند صلح این کشور ناکام شود.

سرمقاله‌نویس هشت صبح همچنین افزوده که آتش‌بس برای موفقیت مذاکرات جاری صلح در شهر دوحه، پایتخت قطر، بسیار مهم است و هیئت‌های گفت‌وگو کننده دولت افغانستان و گروه طالبان باید روی آن توافق کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود روند مذاکرات در قطر را "بسیار آهسته" دانسته و تأکید کرده که برای تسریع آن باید بر هر دو طرف مذاکره فشار وارد شود. به نوشته روزنامه، گروه تماس دو طرف پیشرفت‌ لازم نداشته و دولت افغانستان و گروه طالبان فکر می‌کنند که یک دیگر را ضعیف نشان دهند.

به نوشته مسیر، حکومت افغانستان تلاش دارد که گروه طالبان قانون اساسی و دستاوردهای نزده سال گذشته را بپذیرد، اما طالبان در پی دستیابی به قدرت است. روزنامه افزوده که امریکا در مذاکرات دخیل نیست، اما اگر بن‌بست در گفت‌وگوها ادامه یابد، مجبور خواهد شد که دو طرف را تحت فشار قرار دهد.

سرمقاله‌نویس مسیر تأکید کرده که پیش از مداخله امریکا لازم است که ‌هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان، مواضع خود را نرم کنند و روند جاری صلح را به موفقیت برسانند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود چالش‌های مذاکرات جاری صلح را بررسی کرده و اختلاف بر سر جایگاه مذهب و شماری موضوعات دیگر را در مذاکرات دلیل تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای اصلی در قطر دانسته است.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی افزوده که در طول تاریخ افغانستان پیروان مذاهب در فضای برادری زندگی کرده‌اند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG