لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

هیئت طالبان برای ادامه مذاکرات با هیئت دولت افغانستان شرط گذاشت


اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان
اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان

خیرالله خیرخواه، عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده گروه طالبان در گفت‌وگوهای صلح افغانستان در قطر گفته که این گفت‌وگوها باید براساس توافق این گروه با امریکا پیش برده شود.

او در گفت‌وگو با یک وبسایت گروه طالبان گفته که اگر هیئت حکومت این شرط را نپذیرد، گفت‌وگوهای صلح سودی نخواهد داشت.

خیرخواه گفته که گفت‌وگوهای صلح کنونی بر اساس توافق طالبان با امریکا آغاز شده است: "اگر آنها اولین ماده‌ای را نمی‌پذیرند که ما بربنیاد آن وارد مذاکره شده‌ایم، بنابراین، این همان توافقی است که با امریکا ما انجام داده‌ایم. این اساس است. اگر آنها نپذیرند، بنابراین، بحث در مورد دیگر مسائل فایده‌ای ندارد. ابتدا باید زمینه‌سازی کنیم، سپس به سراغ سایر مسائل برویم."

یکی از موضوع‌های دیگری که در مذاکرات مقدماتی در قطر جنجال‌برانگیز شده، پیشنهاد هیئت طالبان برای مبنا قرار دادن فقه حنفی است، اما هیئت دولت افغانستان گفته که باید فقه جعفری هم نادیده گرفته نشود.

خیرالله خیرخواه گفته که موضوع فقه جعفری باید در زمان تصویب قانون اساسی آینده بررسی شود.

با این حال، او گفته که هیئت دو طرف بر سر بیشتر مسائل توافق کرده است.

تلاش رادیو آزادی برای دانستن نظر منابع حکومت هیئت مذاکره‌کننده دولت در قطر در باره اظهارات خیرخواه به نتیجه نرسید.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

اما عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی پیشتر به روزنامه هشت صبح گفته که به ادامه این گفت‌وگوها امیدوار است. به گفته آقای عبدالله، بحث‌های پیچیده‌ای وجود دارد که می‌تواند مذاکرات را به درازا بکشد: "من امیدوار هستم، اما از همه پیچیدگی‌های مسئله نیز آگاه هستم، زیرا متأسفانه یا خوشبختانه بگویم در شرایطی بوده‌ام که مسایل را تجربه کرده‌ام و می‌دانم که این موضوعات آسان نیستند. مردم افغانستان با امید، ترس و نگرانی به این مسئله نگاه می‌کنند که من آنها را درک می‌کنم."

عمران خان: به تأخیر انداختن گفت‌وگوها در میز مذاکره بهتر از خونریزی در میدان جنگ است.


اختلافات در مذاکرات صلح در حالی مطرح می‌شود که صدراعظم پاکستان به تازگی در باره پیچیدگی‌های این روند سخن گفته است.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان در بخشی از مقاله خود که امروز در سایت واشنگتن پُست منتشر شده نوشته که "در جریان مذاکرات در قطر جنجال‌هایی وجود خواهد داشت، اما به تأخیر انداختن گفت‌وگوها در میز مذاکره بهتر از خونریزی در میدان جنگ است."

عمران خان افزوده که در جریان گفت‌وگوها ممکن است تنش ایجاد شود، اما برای موفقیت این روند دو طرف مذاکره‌کننده باید از صبر و تحمل کار گیرند، فضای آزاد اندیشی و نیز محیط مساعدی فراهم کنند.

صدراعظم پاکستان همچنین گفته که گفت‌وگوهای صلح همزمان با ادامه جنگ دوام نخواهد یافت و مهم است که دو طرف سطح خشونت را کاهش دهند.

بحث و گفت‌وگوهای دولت افغانستان و هیئت طالبان در شهر دوحه قطر در باره مذاکرات رسمی صلح دو هفته است که ادامه دارد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

XS
SM
MD
LG