لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

میل آنلاین درباره خروج سکهـ‌ها و هندوهای افغانستان نگاشته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • میل آنلاین

نشریۀ میل آنلاین در مقالهٔ خود خروج هندوها و سکهـ‌ها از افغانستان را بررسی کرده و نوشته که شماری خیلی اندک آن‌ها در کشور باقی مانده‌اند.

نشریه به استناد گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌نویسد که این اقلیت به خاطر تهدید گروه داعش و دیگر گروه‌های تندرو، مجبور به ترک افغانستان شده‌اند.

شماری مجموعی هندوها و سکهـ‌ها در افغانستان در گذشته ۲۵۰ هزار نفر بود که اکنون به ۷۰۰ تن کاهش یافته است.

اما نریندر سینگ خالصه نمایندهٔ سکهـ‌ها و هندوها در این اواخر به رادیو آزادی گفته بود که اکنون تنها دو صد سکهـ و هندو در افغانستان باقی مانده‌اند.

میل آنلاین در ادامه می‌گوید، هر چند، شمار این اقلیت به خاطر تبعیض کاهش یافته، اما عدهٔ از آن‌ها می‌گویند که اگر حکومت مصونیت آن‌ها را در برابر گروه داعش تأمین نکند، بقیه سکهـ‌ها و هندوها هم افغانستان را ترک خواهند گفت.

حملهٔ ماه مارچ امسال جنگجویان داعش بر یک درمسال در کابل ۲۷ کشته و ده‌ها زخمی بجا گذاشت.

نشریه میل آنلاین در این مقاله به حملهٔ ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میلادی گروه داعش هم اشاره کرده، می‌نویسد که در نتیجهٔ این حمله در شهر جلال آباد ۱۹ نفر کشته شدند که اکثریت آن‌ها سکهـ‌ها و هندوها بودند.

اوتارسینگ خالصه کاندید شورا ملی هم در همین حمله کشته شد. مقاله همچنین از صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی نیز نقل قول کرده که گفته این سکهـ و هندوها با برقراری صلح در افغانستان به کشور خود بر می‌گردند.

اکثریت آن‌ها مجبور شدند تا در هند مسکن گزین شوند.

  • تایمز اف اندیا

ازسویی دیگر، روزنامهٔ تایمز اف اندیا در بارهٔ مقالهٔ عمران خان صدراعظم پاکستان تبصره کرده که روز شنبه در روزنامه واشنگتن پُست به نشر رسیده است.

در این مقالهٔ عمران خان می‌خوانیم: "خروج شتاب‌زدهٔ نیروهای بین‌المللی از افغانستان کار معقول نیست. به گفتهٔ او آن‌ها باید از تخریب کاران منطقه‌ای خود را مصون کنند. تخریب کارانی که نه‌تنها در ثبات افغانستان همکاری نمی‌کنند، بلکه فقط در پی منافع سیاسی خود هستند."

روزنامهٔ تایمز اف اندیا در این مقالهٔ تحلیلی خود می‌نویسد، عمران خان در ادامه سخنانش در اشاره به گفتگوهای صلح در قطر گفته که پیروزی این مذاکرات به خویشتن‌داری و تعهدات همه جوانب نیاز دارد.

مذاکرات صلح در دوحه‌ قطر در دوازدهم ماه سپتمبر گشایش یافت. تایمز اف اندیا در ادامه می‌نویسد، عمران خان این سخنان را در حالی ابراز می‌دارد که زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ خاص امریکا برای صلح افغانستان در مصاحبه اخیر خود در باره گفتگوهای صلح افغانستان گفته که امکان دارد طالبان پیش از موافقتنامهٔ سیاسی آتش‌بس را نپذیرند ولی کاهش خشونت را می‌توانند نافذ کنند.

XS
SM
MD
LG