لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

پیام ناتو به طالبان؛ 'افغان‌ها نمی‌خواهند به گذشته برگردند'


شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی - 01 May 2019
شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی - 01 May 2019

نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان گفته ناتو و متحدانش از روند صلح افغانستان حمایت می‌کنند، اما تأکید کرده است که برای ایجاد صلح باید از خشونت کاسته شود.

ستیفانو پونته کورفو روز دوشنبه (۷ میزان) به رادیو آزادی گفت که در گفت‌وگوهای صلح باید دستاوردهای ۱۹ سال افغانستان حفظ شود، زیرا افغان‌ها برای دستیابی به آنها سخت تلاش کرده‌اند:‌ ​"آنها دیگر نمی‌خواهند که به گذشته برگردند. آنها به روشنی این موضوع را بیان کرده‌اند. برای پایداری صلح نیاز است که حقوق بشری همه افغان‌ها از جمله زنان و اقلیت‌ها حفظ شود."

ستیفانو پونته کورفو نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان
ستیفانو پونته کورفو نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان

در حالی که مذاکرات هیئت دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، روی طرزالعمل مذاکرات صلح ادامه دارد، اینجا در افغانستان درگیری‌ها شدت گرفته است.

دولت افغانستان بارها طالبان را مقصر افزایش نبردها دانسته و بارها خواستار آتش‌بس شده است.

اما طالبان می‌گویند که این گروه به وعده‌های خود با امریکا متعهد است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که کاهش خشونت به دو طرف درگیر نبرد بستگی دارد و لازم است هر دو طرف برای کاهش آن اقدام کنند.

در همین حال، فدامحمد الفت صالح، عضو کمیسیون امور داخلی ولسی جرگه افغانستان گفته که جامعه جهانی باید طرف‌های درگیر را زیر فشار قرار دهد تا خشونت در افغانستان را کاهش دهند: "من فکر می‌کنم جامعه بین‌المللی می‌تواند این مسائل را مدیریت کند و دولت افغانستان، به ویژه تیم مذاکره کننده صلح که به نمایندگی از مردم و دولت با طالبان در دوحه در حال مذاکره است، باید بسیار صبور و بردبار باشد تا ما به صلح دست یابیم، زیرا تنها راه برای ایجاد یک افغانستان جدید و بهتر صلح است."

آقای صالح تأکید کرد که دستیابی به صلح پایدار تا زمانی غیرممکن است که طالبان از خشونت بکاهند و برای برقراری صلح به هر دو طرف تلاش نکنند.

XS
SM
MD
LG