لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

عبدالله عبدالله گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی را خیلی مؤثر خواند


دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با مقام‌های پاکستانی در وزارت خارجه آن کشور
دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با مقام‌های پاکستانی در وزارت خارجه آن کشور

داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگوهای دیروزش با مقام‌های پاکستانی را خیلی مؤثر خوانده است.

عبدالله عبدالله و هیئت همراهش پس از دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، شام دوشنبه (۷ میزان) در دعوتی‌که از سوی اسد قیصر رئیس اسامبله عمومی آن کشور برگزار شده بود، اشتراک کرد.

آقای عبدالله در این دعوت گفت که امنیت و صلح افغانستان به نفع تمامی منطقه و فرا منطقه است.

آقای عبدالله افزود: "صلح افغانستان روی تمامی منطقه تأثیرگذار خواهد بود. بهبود در پیشرفت روابط دو کشور، یگانه منفعت مشترک است. نه‌تنها برای افغانستان و پاکستان، بلکه منطقه بزرگ‌تر از آن نفع خواهد برد."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در سفر به پاکستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در سفر به پاکستان

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان، دیدار عبدالله عبدالله از اسلام‌آباد را خیلی مهم می‌داند و می‌گوید، هدف این سفر جلب همکاری‌های منطقه‌ای برای روند صلح است.

قرار است رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز و فردا هم با عمران خان صدراعظم، عارف علوی رئیس جمهور و قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان دیدار کند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی شام دوشنبه (۷ میزان) به رادیو آزادی گفت، عبدالله عبدالله در دیدار با وزیر خارجه پاکستان از افزایش خشونت‌ها، با وجود تلاش‌های مذاکرات ابراز نگرانی کرد.

آقای خوزون می‌گوید: "رئیس شورای عالی مصالحه ملی ابراز نگرانی کرده که روند مذاکرات کند است و جنگ در افغانستان شدت یافته و طبیعی است که جنگ روند مذاکرات را متضرر می‌سازد."

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

در دیدار با عبدالله عبدالله، شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان هم گفته که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد، بناء اسلام‌آباد از هر تلاش برای صلح و مذاکرات در قطر حمایت می‌کند.

سفر آقای عبدالله به دعوت عمران خان صدراعظم پاکستان صورت گرفته است.

پاکستان همواره به‌خاطر حمایت از شورشیان در افغانستان مورد انتقاد قرار داشته، باز هم پرسشی مطرح می‌شود که آیا این بار همکاری‌های اسلام‌آباد صادقانه خواهد بود؟

اسد قیصر رئیس اسامبله عمومی پاکستان پس از دیدار با عبدالله عبدالله، در گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی از همکاری صادقانه کشورش سخن گفت.

آقای قیصر می‌گوید: "ما در هر وضعیت و هر گام عملکرد خود را به اجرا گذاشته ایم. تا برادران افغان ما در امنیت، خوشحالی و ترقی بسر ببرند. در امنیت، خوشحالی و ترقی افغانستان، امنیت، خوشحالی و ترقی پاکستان است و به این باورمند استیم."

اسد قیصر (راست) رئیس اسامبله ملی پاکستان در دیدار با داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
اسد قیصر (راست) رئیس اسامبله ملی پاکستان در دیدار با داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

حکومت افغانستان انتظار دارد تا حمایت منطقه‌ای در روند گفت‌وگوها داشته باشد. به همین منظور از باز شدن صفحۀ تازه روابط با پاکستان سخن می‌گوید.

در حالی‌که گفت‌وگوها میان هیئت‌های تماس دولت و طالبان در دوحه برای بیش از دو هفته ادامه داشته، تا هنوز با نتیجۀ همراه نشده‌است.

این‌سو میدان‌های جنگ افغانستان خیلی داغ‌تر از گذشته شده‌اند. روز دوشنبه ستیفانو پونتیکورو نماینده ارشد ملکی ناتو در پیام صوتی‌که به رادیو آزادی فرستاد، از ادامه خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: "نیروهای امنیتی افغان، مسئولیت‌شان را با شجاعت قابل تحسین و به صورت مسلکی پیش می‌برند. آن‌ها همه روزه سرگرم مبارزه با تروریزم و دفاع از مردم افغانستان استند تا شرایط برای صلح پایدار به میان آید. با این همه، میزان خشونت‌ها خیلی به صورت غیر قابل پذیرش بالا رفته که باید کاهش یابد و برای پروسۀ صلح فرصتی داده شود."

ستیفانو پونتیکورو، نماینده ملکی ناتو در افغانستان
ستیفانو پونتیکورو، نماینده ملکی ناتو در افغانستان

حکومت افغانستان بارها از طالبان خواسته تا آتش‌بس کنند و در نتیجه خشونت‌ها کاهش یابند. آن‌سو طالبان می‌گویند که حمله‌های‌شان را خیلی کمتر کرده‌اند.

آن‌ها ادعا می‌کنند که در حال حاضر در وضعیت دفاعی قرار دارند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که در حال حاضر در اسلام‌آباد است، تلاش می‌کند علاوه بر حمایت پاکستان از گفت‌وگوهای قطر، پشتیبانی آن کشور را برای صلح پایدار و قطع جنگ‌ها جلب کند.

عمران خان صدراعظم پاکستان دو روز پیش (۶ میزان) گفت که کشورش از افغانستان صلح‌آمیز، مستقل و متحد حمایت می‌کند تا به‌گفتۀ او در داخل و با همسایه‌هایش در صلح قرار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG