لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

مسیر: امیدواری به نتایج سفر عبدالله به پاکستان وجود ندارد


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه کابل بیشتر مطالب خبری و تحلیلی خود را در مورد سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی به پاکستان نوشته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته که امیدواری به نتایج سفر آقای عبدالله به پاکستان وجود ندارد چرا که به نوشته روزنامه، اسلام‌آباد در گذشته همواره به تعهدات خود با مقام‌های افغان عمل نکرده است. روزنامه افزوده که مقام‌های افغان و گروه طالبان باید در روابط خود با پاکستان احتیاط کنند، چون این کشور به خواست امریکا عمل می‌کند و به دنبال منافع خودش است.

  • آرمان ملی

آرمان ملی نوشته که پذیرایی گرم مقام‌های پاکستان از آقای عبدالله امیدواری و نگرانی‌هایی در پی داشته است. به باور نویسنده، ممکن است پاکستان باری دیگر "دسیسه‌سازی" کند و به آنچه که می‌گوید عمل نکند.

به باور سرمقاله‌نویس آرمان ملی، پذیرایی مقام‌های پاکستانی از آقای عبدالله امیدوار کننده است، اما هنوز روشن نیست که این کشور تا چه حد در برابر افغانستان "صادقانه" عمل می‌کند. نویسنده افزوده که اگر سیاست پاکستان در قبال افغانستان تغییر کند، بی‌اعتمادی میان دو کشور از میان خواهد رفت.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله خود نوشته سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به پاکستان امیدواری‌هایی در پی داشته است. به نوشته روزنامه، اگر آقای عبدالله با دست پر برگردد، خبر خوشی خواهد بود و بدون شک کشورهای دیگر منطقه نیز از روند صلح افغانستان بیشتر حمایت خواهند کرد.

سرمقاله‌نویس دنیا باور دارد که در این صورت، موانع موجود در برابر روند صلح برداشته خواهد شد و افغانستان به صلح دایمی و پایدار خواهد رسید.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته است که پاکستان در برابر افغانستان در جنگ قرار دارد و نیاز است که عبدالله عبدالله با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی آن کشور به گونه رو در رو گفت‌وگو کند.

هیواد می‌نویسد که اگر حکومت افغانستان با پاکستان به توافق نرسد و جامعه جهانی در این زمینه نقش اساسی بازی نکند، جنگ جاری در این کشور خاتمه نخواهد یافت.

  • اصلاح

اصلاح دیگر روزنامه دولتی نوشته است که پاکستان تلاش می‌کند که گروه طالبان بر افغانستان حاکم شود و همه چیز به خواست اسلام‌آباد به پیش برود. روزنامه می‌نویسد که پاکستان یک جانب قضیه افغانستان است و تلاش می‌کند که روند جاری صلح به نفع این کشور به پیش برود.

اصلاح افزوده است که اسلام‌آباد با روند صلح افغانستان همکاری صادقانه نمی‌کند و سفرهای مقام‌های افغان به پاکستان نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG