لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

جهان زیر فشار ویروس کرونا؛ گوترش: جهان ما به مرحلۀ عذاب آور رسیده است


آرشیف، بیمار ویروس کرونا در امریکا
آرشیف، بیمار ویروس کرونا در امریکا

شمار جان باخته گان ویروس کرونا در جهان از یک میلیون تن گذشت.

همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد جهان را سخت ضربه زده، بر سیستم‌های صحی سخت فشار آورده و شیوۀ زندگی مردم جهان را تغییر داده است.

رقم قربانیان ویروس کرونا امسال دو چند شمار کسانی است که سالانه بر اثر بیماری ملاریا می‌میرند و این رقم در چند هفتۀ گذشته با افزایش در شمار مبتلایان بیشتر شده است.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در اعلامیه‌ای گفته است: "جهان ما به مرحلۀ عذاب‌آور رسیده است. این رقم برای ذهن زجر دهنده است. انسان‌هایی که از بین می‌روند را نباید فراموش کرد، آن‌ها پدران، مادران، همسران، برادران، خواهران، دوستان و همکاران بودند."

آنتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

تنها در سه ماه اخیر شمار قربانیان ویروس کرونا دو چند شده، افزایش قابل ملاحظه‌ای مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروسی که اولین قربانی‌اش را در اوایل ماه جنوری در چین گرفته بود.

طبق تخمین آژانس خبری رویترز که براساس ارقام متوسط ماه سپتمبر تهیه شده، در هر ۲۴ ساعت بیش از ۵،۴۰۰ تن در سراسر جهان از کرونا می‌میرند. این رقم مساویست با تقریبا ۲۲۴ مورد مرگ در هر ساعت یا یک مورد مرگ در هر ۱۶ ثانیه.

متخصصین نگران اند که ارقام رسمی مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به دلیل آزمایش‌های ناکافی و احتمال پنهان‌کاری از سوی بعضی کشورها، کمتر از ارقام اصلی گزارش شده.

پاسخ کشورها علیه این ویروس که شامل قرنطین‌ها و دیگر محدودیت‌ها بوده از یک کشور تا کشور دیگر فرق می‌کند و بعضی کشورها به معاذیر اقتصادی محدودیت‌ها را از میان می‌بردارند.

ایالات متحده، برازیل و هند که با هم یکجا ۴۵ درصد قربانیان ویروس کرونا در جهان را دارند در چند هفتۀ اخیر اقدامات قرنطینی و فاصله‌های فیزیکی را از میان برداشته اند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا دیروز (دوشنبه ۲۸ سپتمبر) هشدار داد که "مردم امریکا باید پیش‌بین افزایش این ویروس در روزهای آینده باشند."

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا

تا ناوقت دیروز شمار جان باخته‌گان ویروس کرونا در امریکا بیش از ۲۰۵ هزار تن بود و رقم مبتلایان آن به بیش از ۷.۱۸ میلیون تن می‌رسید.

هند به نوبه‌ای خود بیشترین رقم مبتلایان روزانه به کرونا را گزارش داده و حد اوسط مبتلایان تازه در هند از آغاز ماه سپتمبر به این‌طرف هر روز به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

در حالی که حکومت صدراعظم نریندرا مودی به هدف نجات اقتصاد آن کشور، در تلاش از میان برادشتن تدریجی محدودیت‌هاست، با آن هم به نظر می‌رسد که هند تا پایان امسال جایگاه امریکا به حیث کشور با بیشترین مبتلایان کرونا را بگیرد.

باوجود افزایش در شمار مبتلایان ویروس کرونا در هند، رقم جان باخته‌گان در این کشور به حدود ۹۶ هزار و ۳۰۰ تن می‌رسد که کمتر از امریکا، بریتانیا و برازیل است.

اروپا ۲۵ درصد قربانیان کرونا را ثبت کرده. سازمان صحی جهان از گسترش نگران کننده‌ای این ویروس در اروپای غربی هشدار داده است.

آرشیف، بیمار ویروس کرونا در امریکا
آرشیف، بیمار ویروس کرونا در امریکا

این هشدار فقط چند هفته پیش از آغاز فصل ریزش‌های زمستانی داده می‌شود. افزایش در رقم قربانیان کرونا کار و بار مربوط به تدفین و قبرستان‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

XS
SM
MD
LG