لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

یونیسف: ۴۹ کودک در افغانستان به بیماری فلج مبتلا شده اند


ارشیف
ارشیف

همزمان با آغاز کمپاین واکسین فلج کودکان در افغانستان، دفتر صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) از ابتلای ۴۹ کودک به این بیماری خبر داده است.

مسئولان یونیسف گفته‌اند که این تعداد ابتلا در افغانستان در ۹ سال پیشینه نداشته است.

شکریه ۵ ساله به بیماری فلج مبتلا شده است. او راه رفته نمی‌تواند و باعث نگرانی سایمه مادرش شده است.

وی به رادیو آزادی گفت دخترش زمانی که در یک کمپ پاکستان مهاجر بود فلج شد.

سایمه که حالا در ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان زندگی می‌کند می‌گوید: "دخترم از گذشته بهتر شده است. قبلاً در یک جا می‌ماند. کمرش ناتوان بود. نشسته نمی‌توانست، اما حالا با خوردن برخی دواها وضعیتش کمی بهتر شده و به کمک دست‌هایش حرکت می‌کند."

تطبیق کمپاین واکسین پولیو در کندهار
تطبیق کمپاین واکسین پولیو در کندهار

بیماری فلج کودکان درمان ندارد، اما با واکسین قابل پیش‌گیری است. در تازه‌ترین دور کمپاین واکسیناسیون فلج کودکان، وزارت صحت عامه به صورت ویژه در ده ولایت پکتیا، پکتیکا، غزنی، لوگر، میدان وردک، پروان، کندز، بغلان و نورستان کمپاین سه روزه را آغاز کرده است.

پیش از این نیز این کمپاین برای واکسین کردن شش میلیون کودک در۲۰ ولایت افغانستان راه‌اندازی شده بود.

داکتر گلاخان ایوب، رئیس آگهی عامه برنامه واکسیناسیون وزارت صحت عامه روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت: "ما برای از بین بردن کامل پولیو تلاش می‌کنیم. کمپاین‌هایی راه‌اندازی کردیم. حالا هم در ده ولایت یعنی در ۱۱۲ ولسوالی این کمپاین جریان دارد که دو اعشاریه دو میلیون کودک واکسین می‌شوند."

واکسیناسیون فلج کودکان از پنج ماه پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا در افغانستان متوقف شده بود.

از سوی دیگر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نسبت به افزایش موارد ابتلا به این بیماری در افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

به گفته مسئولان این دفتر، از آغاز سال جاری میلادی در افغانستان ۴۹ کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند که این آمار در ۹ سال گذشته سابقه نداشته است.

پیش از این یک کودک هشت ماهه در اثر مبتلا شدن به پولیو در ولسوالی نکه ولایت پکتیا جان باخته است.

۳۳ تن از این کودکان در جنوب افغانستان به این بیماری مبتلا شده‌اند. به گفته مقام‌ها، برای نخستین بار در ۱۴ سال گذشته در ولایت شمالی شرقی بدخشان هم این بیماری دیده شده است.

پارسال ۲۰ کودک در افغانستان به این بیماری مبتلا شده بودند.

تطبیق واکسین پولیو
تطبیق واکسین پولیو

سید کمال شاه سخنگوی یونیسف به رادیو آزادی گفت گفته که به دلیل ناامنی حدود دو میلیون کودک از واکسین باز مانده‌اند: "دو تا دونیم میلیون کودک در هر کمپاین از واکسین باز می‌مانند. این مسئله بیشتر در مناطق تحت کنترل طالبان است از سوی دیگر مشکلات اجتماعی هم وجود دارد برخی افراد اجازه نمی‌دهند که کودکان‌شان واکسین شود."

اما طالبان این سخن او را رد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت پیش از این به نام واکسیناسیون فلج کودکان، معلومات استخباراتی جمع‌آوری می‌شد، اما حالا با سازمان صحی جهان روی میکانیزمی توافق شده که واکسین پولیو در مناطق تحت کنترل طالبان بر اساس شرایط وضع شده اجرا می‌شود.

XS
SM
MD
LG