لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

دیلی میل: عبدالله دنبال گشودن فصل تازه‌ای روابط با پاکستان است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • دیلی میل

شماری از روزنامه‌های غربی، از جمله دیلی میل چاپ بریتانیا، مقاله‌هایی را در مورد سفر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به پاکستان، نشر کرده‌اند.

به اساس مقالۀ دیلی میل، آقای عبدالله به دنبال گشودن فصل تازه‌ای در روابط با پاکستان است.

در این مقاله به بخشی از سخنرانی عبدالله عبدالله در انستیتوت مطالعات استراتیژیک در اسلام آباد اشاره شده که گفته است، وی به شدت معتقد است كه بعد از سال‌ها آشفتگی، زمان آن فرا رسیده تا هر دو كشور از بدبینی‌ها و تئوری‌های توطئه بگذرند.

از قول عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته شده که دیگر نمی‌شود مانند گذشته پیش رفت، افغان‌ها خواستار مشی جدید هستند و به گفتۀ وی، بیش از هر زمان دیگر نیاز است که به این منطقه به چشم یک منطقه دیده شود.

طی ۱۲ سال گذشته این نخستین سفر عبدالله عبدالله به پاکستان است.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته که وی انتظار دارد تا کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در موفقیت روند صلح افغانستان همکاری کنند.

  • نیویورک تایمز

روزنامۀ نیویورک تایمز در شمارۀ اخیر خود مقاله‌ای را در مورد پنجشیر و این که مردم آنجا در مورد مذاکرات صلح با طالبان چی فکر می‌کنند، نشر کرده است.

به اساس این مقاله، پنجشیر یکی از آخرین مناطق مقاومت در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق و بعد از آن، در برابر طالبان بوده است.

نویسنده مقاله می‌افزاید، مردم این منطقه ترجیح می‌دهند، طوری که خودشان می‌خواهند پیش بروند، تا این که از گفتگوهای دولت با طالبان حمایت کنند.

گفتگوها بین دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان به تاریخ ۱۲ سپتمبر در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، اکنون هم ادامه دارد.

در مقاله‌ای نیویورک تایمز آمده که آغاز این گفتگوها، خشم بسیاری از ساکنان پنجشیر را برانگیخته و این نگرانی را به وجود آورده که این ولایت و شماری از مناطق دیگر اسلحه برداشته، برای خودمختاری تلاش کنند.

به اساس مقاله، برخی حلقه‌ها بطور آشکار خواستار احیای اتحاد شمال هستند. اتحاد شمال به ایالات متحدۀ امریکا کمک کرد تا رژیم طالبان را در سال ۲۰۰۱ میلادی سرنگون کند.

در این مقاله طولانی نیویورک تایمز به شماری از موضوعات دیگر نیز اشاره و عکس‌هایی نیز ارائه شده که در آن زمره، بیلبورد بزرگی با عکس و نقل قول احمد شاه مسعود است که می‌گوید"وابستگی ننگ است".

نیویورک تایمز همچنین از برخی مقام‌های پنجشیر و افراد با نفوذ آن منطقه نقل قول کرده و به نقل از محمدامین صدیقی، معاون والی پنجشیر می‌نویسد "مردم پنجشیر دیگر خود را در دولت نمی‌بینند".

به گفتۀ آقای صدیقی، مردم این منطقه برای افغانستان بهتر جنگیده بودند، اما اکنون به عقب نشسته و تکرار تاریخ را نظاره می‌کنند.

XS
SM
MD
LG