لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

هشدار اداره هواشناسی: احتمال سرازیر شدن سیل در چندین ولایت وجود دارد


آرشیف، سرازیر شدن سیلاب در ولایت پروان و تخریبات ناشی از آن
آرشیف، سرازیر شدن سیلاب در ولایت پروان و تخریبات ناشی از آن

اداره هواشناسی افغانستان از احتمال بارندگی شدید و سرازیر شدن سیل در چندین ولایت هشدار داده است.

اداره هواشناسی افغانستان هشدار داده است که امروز و روزهای آینده چندین ولایت گواه بارندگی شدید و سرازیر شدن سیل خواهند بود.

کنر، نورستان، پنجشیر، پروان، لغمان و کاپیسا ولایت‌هایی هستند که بربنیاد پیش‌بینی این اداره امروز گواه سرازیر شدن سیل خواهند بود.

بربنیاد پیش‌بینی این اداره کابل، بدخشان و ننگرهار در روزهای آینده شاهد بارندگی شدید خواهند بود.

محمدنسیم مرادی مسئول پیش‌بینی آب و هوا در این اداره در به رادیو آزادی گفت این ولایت‌ها کسانی که خانه‌هایشان در مسیر سیل قرار دارد و یا در برابر سیل آسیب‌پذیر اند، به محلات امن‌تر نقل مکان کنند.

آقای مرادی گفت: "به شمول پروان، بدخشان، ننگرهار، نورستان، کنر و لغمان بیشتر شاهد سیلاب‌های شدید خواهند بود، اما میزبان خطر سیلاب‌ها در ولایت پروان بیشتر پیش‌بینی شده است. میزان بارندگی در این ولایت‌ها از ۱۰ تا ۲۰ ملی متر خواهد بود."

با این همه، احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی می‌گوید که به رساندن کمک به شماری از این ولایت‌ها آغاز شده و تا کنون به پروان و پنجشیر مواد غذایی و غیرغذایی و پول نقد رسانده شده است.

او گفت: "دیروز مواد غذایی کمکی قزاقستان که برای ۴۰ هزار خانواده بود و ما از آن برای هفت ولایت به شمول پروان، پنجشیر، کاپیسا، لوگر، میدان وردک و بامیان انتقال داده شده برای ده هزار خانواده در کابل نیز این کمک‌ها آغاز شده است. بخش‌هایی که تهدید بیشتر وجود دارد، تحکیم‌کاری آغاز شده است."

این هشدار در حالی مطرح شده که هنوز انتقادها از عدم رسیدگی درست به سیل‌زدگان پروان برجا است.

آرشیف، سرازیر شدن سیلاب در ولایت پروان و تخریبات ناشی از آن
آرشیف، سرازیر شدن سیلاب در ولایت پروان و تخریبات ناشی از آن

با این همه، اداره هواشناسی می‌گوید در حال حاضر در پروان، نورستان و کنر آسمان ابری است و شب گذشته بخش‌هایی از این ولایت‌ها شاهد ریزش باران بوده است.

وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان به دنبال هشدار اداره هواشناسی به رادیو آزادی گفت: "فعلاً اسکواتورها راه‌های سیلاب را باز کرده و خطر مانند گذشته مردم را تهدید نمی‌کند، اما پیش از این هشدار ما از مردم خواسته‌ایم که به جاهای مصون بروند و ما نیز برای آنها مکان‌های امن را در نظر گرفته‌ایم به شرطی که بپذیرند."

وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان
وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان

در ماه گذشته چند ولایت از جمله پروان گواه سرازیر شدن سیل بود که تلفات و خسارتهای زیادی برجا گذاشت.

از جمله در پروان ۷۲ تن جان باختند و ۱۰۰ تن زخمی شدند. آسیب‌دیدگاه این رویداد در این ولایت هنوز سرپناه ندارند و زندگی‌شان به حالت عادی باز نگشته است.

XS
SM
MD
LG