لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

روز جهانی عدم خشونت؛ دلیل اصلی خشونت در افغانستان چیست؟


خسارات ناشی از انفجار مین در کابل. November 7, 2016
خسارات ناشی از انفجار مین در کابل. November 7, 2016

روز بین‌المللی عدم خشونت در حالی فرا رسیده که در شماری از کشورهای جهان جنگ جریان دارد.

یکی از این کشورها افغانستان است که هنوز هم درگیر است و همه روزه از مردم قربانی می‌گیرد.

نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی عدم خشونت، تقاضایی بوده برای کاهش خشونت در سراسر جهان.

میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس امنیتی
میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس امنیتی

میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس امنیتی می‌گوید: "سیاست عدم خشونت که بنیانگذار آن گاندی، خان عبدالغفار خان و نلسون ماندیلا است، مبارزین بسیار پاک هستند که آنان هر نوع تغییر و تحول را بدون خشونت می‌خواستند و این یک مفهوم فلسفی بسیار بلندی دارد که انسان باید روحاً در برابر خشونت قرار نگیرد تا این که سلامت روحی و جسمی بشریت ضربه نبیند."

دوم اکتوبر مصادف است با روز بین‌المللی عدم خشونت. این روز به مناسبت تولد مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هند در ۱۸۶۹ نامگذاری شده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۵ جون ۲۰۰۷ روز دوم اکتوبر را به عنوان روز بین المللی عدم خشونت نامگذاری کرد.

گاندی با مبارزات طولانی بدون خشونت، موفق شد که جنبش استقلال هند از بریتانیا را در سال ۱۹۴۷ به پیروزی برساند.

هدف از نامگذاری روز او به نام روز بین‌المللی عدم خشونت، ‌ترویج فرهنگ صلح و تفاهم و پرهیز از خشونت بوده است. تأکید بر این است که با بزرگداشت این روز از طریق آموزش و ارتقای آگاهی عمومی به ترویج فرهنگ عدم خشونت کمک شود.

روش‌های مبارزه بدون خشونت شامل اعتراض و اقناع، نافرمانی دستجمعی و نافرمانی مدنی و مبارزه مسالمت‌آمیز می‌شود.

مهاتما گاندی
مهاتما گاندی

روش مبارزات مهاتما گاندی منبع الهام جنبش‌های زیادی بوده است. در مواردی به کاربردن بسیج به شیوه گاندی، موفقیت‌آمیز بوده است. مارتین لوتر کینگ در امریکا، هوشی مین رهبر انقلاب ویتنام و آنگ‌سان سو چی در میانمار در مبارزات خود از مهاتما گاندی الهام گرفتند.

اما آیا استفاده از مسئله عدم خشونت در افغانستان امکان‌پذیر است یا خیر؟

باری عارض کارشناس سیاسی می‌گوید: "در افغانستان تامین صلح یک ضرورت است و شرایط آن هم نسبت به هر زمان دیگر مساعد است. این که از ۴۰ سال بدین سو در کشور جنگ جریان دارد همه مردم افغانستان تشنه محو خشونت هستند و همه طرف‌ها در افغانستان بخاطر تامین صلح درین کشور باید از محو خشونت کار گیرند."

باری عارض کارشناس سیاسی
باری عارض کارشناس سیاسی

آقای عارض می‌گوید علل و عوامل خشونت در افغانستان بسیار زیاد است و رهبران این کشور باید عوامل خشونت را از بین ببرند تا صلح سراسری تامین شود.

اما دلیل اصلی خشونت در افغانستان چیست؟

شهلا فرید استاد حقوق و علوم سیاسی در کابل می‌گوید: "از لحاظ اجتماعی فعلاً جامعه افغانستان در حالت بحران به سر می‌برد زمانی که در یک جامعه طفل تولد شود و از تولد تا چهل سال بجز جنگ دیگر چیزی را ندیده باشد آهسته‌آهسته مناسبات اجتماعی‌اش ضعیف‌تر می‌شود و صلح اجتماعی از بین می‌رود بنابرین احساس قدرت بیشتر تبعیضات که از لحاظ مذهبی زبانی در جامعه وجود دارد همه سبب خشونت‌های متداوم در جامعه شده می‌تواند."

خانم فرید می‌گوید خشونت در افغانستان ابعاد داخلی و خارجی دارد. به نظر او، خشونت در جامعه افغانستان باعث شده که روابط اجتماعی در این کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG