لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

اشاره به چشم‌اندازهای جدید قدرت چین در کتاب 'راه جدید امپراطور، چین و پروژۀ قرن'


بیرق ملی چین
بیرق ملی چین

در کتاب "راه جدید امیراطور، چین و پروژۀ قرن" بیشتر روی ابتکار سیاست خارجی چین تمرکز شده.

این کتاب براساس مصاحبه ها، تحلیل ها و تحقیقات مقام‌های چین روایت می‌کند که آیا چین با پروژۀ یک کمربند یک راه به هدف جهانی خود خواهد رسید یا خیر؟

این پروژه در ۲۰۱۳ میلادی از سوی چین برای احیای مجدد جاده ابرایشم قدیمی مطرح شد که براساس آن از راه خشکه و آب آسیا، اروپا و افریقا را با هم وصل می‌سازد.

این یک پروژۀ مهم برای سیاست خارجی چین خوانده شده است.

جانتن هیلمن نویسنده این کتاب، تحلیگر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن است و به عنوان مدیر پروژۀ اتصال مجدد آسیا هم کار می‌کند.

او در مصاحبه به رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی گفته که برخی اقدامات چین برای تطبیق پروژۀ یک کمربند یک راه نگران کننده است.

به باور هیلمن، چین برای هماهنگی در پروژه بزرگ یک کمربند و یک راه ساختار مدیریتی ندارد.

او در کتاب خود هم نوشته که این پروژه که ارزش آن یک ترلیون دالر تخمین شده به عوض یک استراتژی بزرگ، به گفتۀ او مجموعی از ابتکارات پیچیده و ناهماهنگ است.

در کتاب "راه جدید امپراطور، چین و پروژۀ قرن" آمده که در برخی از جنبه های این پروژه هنوز هم ابهاماتی وجود دارد.

چین برای تکمیل این پروژه، صدها میلیارد دالر در بنادر، راه آهن و پروژه‌های برق در آسیا، افریقا و اروپا سرمایه گذاری می‌کند.

براساس کتاب هیلمن، پروژۀ یک کمربند یک راه در سال‌های اخیر تا حدی مورد پرسش‌های زیادی در رابطه به ارزش تجارتی آن قرار گرفته و گمان می‌رود که چین با تطبیق آن خواهان ایجاد نفوذ در سایر کشورهای است که از این پروژه بهرمند خواهند شد.

نویسنده این کتاب چین را در ردیف سلطنت‌های قرار داده که به گفتۀ او از تجارت به منظور گسترش جغرافیای سیاسی شان استفاده کرده اند.

در این کتاب نوشته شده که با وجود نکات ضعف و ابهامات موجود، کار روی تطبیق پروژۀ یک کمربند یک راه ادامه دارد.

جانتن هیلمن نوشته برخی از بخش‌های کوچک این پروژۀ بزرگ بیشتر از ارزش اقتصادی و تجارتی دارای ارزش سیاسی بوده و روابط چین با دیگر کشورها را تقویت می‌بخشد.

XS
SM
MD
LG