لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

ولسی جرگه از حکومت خواست نامزد وزرا را برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کند


اعضای ولسی جرگه افغانستان
اعضای ولسی جرگه افغانستان

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان از ریاست جمهوری این کشور خواسته که اعضای کابینه جدید را برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند.

منابع حکومت درباره درخواست تازه ولسی جرگه اظهار نظر نکرده، اما پیش از این گفته بود که اعضای کابینه پس از تکمیل شدن، برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی می‌شوند.

نسیم شفق در این مورد گزارش می دهد:

با آنکه هفت ماه از سوگند رئیس جمهوری می‌گذرد، هنوز اعضای کابینه جدید به ولسی جرگه برای گرفتن رأی اعتماد معرفی نشده‌اند.

اسدالله شهباز، منشی این جرگه روز شنبه (۱۲ میزان) به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهوری باید هرچه زودتر وزیران پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به این جرگه معرفی کند: "اعضای کابینه باید به گونه رسمی از سوی رئیس جمهوری به ولسی جرگه معرفی شوند. اعضای کابینه تا حالا معرفی نشده‌اند. ولسی جرگه امیدوار است که کابینه به زودی معرفی شود و به آنها رای داده شود."

اسدالله شهباز
اسدالله شهباز

آقای شهباز گفت که فهرست اعضای کابینه جدید یک ماه پیش تکمیل و کاپی اسناد آنها به ولسی جرگه فرستاده شد و مجلس هم اسناد آنها را بررسی کرد.

براساس توافق‌نامه میان محمداشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی ۱۱ عضو کابینه از سوی آقای عبدالله معرفی شدند.

آقای عبدالله در ۱۱ ماه سنبله وزیران پیشنهادی خود را به آقای غنی معرفی کرد، اما آن‌ها و دیگر وزیران پیشنهادی تا حالا به دلایلی نامعلومی به ولسی جرگه معرفی نشده‌اند.

رادیو آزادی تلاش کرد که در این مورد دیدگاه منابع حکومت را نیز داشته باشد، اما آنها حاضر به اظهار نظر نشدند.

پس از ادای سوگند آقای غنی، وزارتخانه‌ها را نامزدهای وزیرها سرپرستی می‌کنند.

براساس قانون، سرپرستی در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی نباید از دو ماه بیشتر باشد، اما از سرپرستی بیشتر آنها بیش از هفت ماه می‌گذرد.

ولسی جرگه افغانستان همواره گفته که سرپرستان در وزارتخانه‌ها و ادارات به شورای ملی پاسخگو نیستند و به گونه درست کار خود را انجام نمی‌دهند.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان در ۷ ماه گذشته بارها از ریاست جمهوری درخواست کرده که اعضای کابینه جدید را هرچه زودتر به این جرگه برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند، اما تا حالا به این درخواست آنها پاسخ مثبت داده نشده است.

XS
SM
MD
LG