لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

رئیس جمهور غنی با ورود به پکتیکا، فرماندهان پولیس و اردو را برکنار کرد


محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ولایت پکتیکا سفر کرد
محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ولایت پکتیکا سفر کرد

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با ورود به ولایت پکتیکا، فرماندهان پولیس و اردو را برکنار کرد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با یک هیئت بلندپایه دولتی به پکتیکا رفت.

صدیق صدیقی، سخنگوی آقای غنی در صفحۀ تویتر خود نوشت که هدف از این سفر او بررسی وضعیت عمومی پکتیکا است.

رئیس جمهور غنی در این سفرش نثاراحمد عبدالرحیمزی، فرمانده پولیس و جنرال رحم‌دل حیدرزی، فرماندۀ ارتش پکتیکا را برکنار کرد.

رئیس جمهور غنی افزود: "من در دامن شما خوست، لوی پکتیکا، زابل، لوگر، غزنی، کندهار پرورده شده‌ام. آیا در دامن شما پرورده شده‌ام یا نه؟ من بخاطر تشریفات نیامده‌ام. به من نگویید که خیر و خیریت است. مردم لوی پکتیکا ناراضی هستند و امروز فرماندۀ پکتیکا را تبدیل می‌کنم."

آقای غنی در نشستی که با مردم و مسئولان محلی داشت گفت که پس از بررسی تصمیم خواهد گرفت که این فرماندهان در جاهای دیگری جابه‌جا یا بازنشسته شوند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ولایت پکتیکا سفر کرد
محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ولایت پکتیکا سفر کرد

چگونگی مدیریت این نشست رئیس جمهور با مسئولان و مردم محل با اعتراضاتی همراه بود.

یک عضو شورای ولایتی و شماری از باشندگان پکتیکا در اعتراضی گفتند که وضعیت امنیتی و ارایۀ خدمات آموزشی، صحی و توسعه‌ای در این ولایت با مشکل روبه‌رو است، اما به آنان اجازۀ حضور در نشست رئیس جمهور داده نشد.

افسرخان سلیمان‌خیل، عضو شورای ولایتی پکتیکا گفت که وی اسناد مربوط به فساد اداری در معارف و نهادهای امنیتی این ولایت را در دست دارد و می‌خواست به رئیس جمهور ارائه کند، اما مسئولان محلی به وی اجازۀ حضور در این نشست ندادند.

آقای سلیمان‌خیل افزود: "رئیس جمهور امروز به پکتیکا سفر کرد تا مشکلات مردم را بشنود، اما متاسفانه مسئولان محلی تنها نمایندگان اداره‌های دولتی فرا خوانده‌اند، اما از مردم و نمایندگان شان کسی نخواسته‌اند و تمام‌شان مامورانی هستند که هم طبع خودشان هستند و صدای مردم را بلند نمی‌کنند. این‌ها فرمایشی هستند و به همین دلیل ما اعتراض کردیم."

از سوی دیگر شماری از خبرنگاران محلی پکتیکا می‌گویند که به آنان نیز اجازۀ حضور به عنوان خبرنگار را ندادند.

خیرالدین ذکی، یکی از این خبرنگاران به رادیوی آزادی گفت که نیروهای محافظت از رئیس جمهور به آنان حضور در نشست را نداد و آنان پس از تمام نشست‌های ادارۀ محلی را تحریم خواهند کرد.

آقای ذکی گفت: "بدبختانه زمانی که تمام خبرنگاران پکتیکا خواستند در نشست حضور یابند، اما نیروهای محافظت رئیس جمهور مانع شدند و گفتند که شما به عنوان یک خبرنگار با وسایل ضبط صدا و تصویر در این حضور یافته نمی‌تواند، خبرنگاران دوباره برگشتند و فیصله کردند که از این به بعد نشست‌های اداره‌های محلی را پوشش نمی‌دهند."

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس در برگۀ تویتر خود نوشته که از مشکل ناشی از عدم حضور خبرنگاران در برنامۀ دیدار رئیس جمهور از ولایت پکتیکا آگاه است.

آقای صدیقی نوشته که این موضوع با والی پکتیکا به گونۀ جدی بررسی خواهد شد تا از تکرار این گونه موردها جلوگیری شود.

در این سفر آقای غنی را امرلله صالح معاون نخستش، شماری از اعضای کابینه، لوی درستیز، معین ارشد امنیتی، رئیس ادارۀ ارگانهای محل و شمار دیگر مقام‌های دولتی همراهی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG