لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

خلیلزاد در مورد صلح افغانستان با مقام‌های تاجکستان گفتگو کرد


زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با برخی از مقام‌های تاجکستان.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با برخی از مقام‌های تاجکستان.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از سفر به دوحه به تاجکستان رفته و با مقام‌های آن کشور در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از گفتگو با هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان، وارد دوشنبه پایتخت تاجکستان شد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

بخش تاجیکی رادیو آزادی در دوشنبه گفته که آقای خلیلزاد با امامعلی رحمان رئیس جمهوری و شماری از مقامهای دیگر تاجکستان دیدار کرده است.

در خبر آمده است که آقای رحمان به زلمی خلیلزاد گفته که دوشنبه خواهان تامین صلح در افغانستان است و در این راستاً آماده است که همکاری کند.

رئیس جمهوری تاجیکستان اما گفته که نگران امنیت مرز مشترک میان افغانستان و تاجیکستان است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پیش از این گفته که تلاش می‌کند اجماع منطقه‌ای از روند صلح این کشور بیشتر تقویت شود.

در همین حال شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در قطر پس از دیدار آقای خلیلزاد با تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان می‌گویند که گروه‌های تماس دو طرف، بار دیگر گفتگوها را آغاز خواهند کرد.

شریفه زرمتی یک عضو هیئت گفتگوکننده دولت افغانستان امروز از قطر به رادیو آزادی گفت که هیئت مذاکره‌کننده دولت با آقای خلیلزاد دیدار کرده و برخی مسایل به شمول نگرانی‌های زنان افغان را با او مطرح کرده است.

خانم زرمتی گفت: "بسیار امکان وجود دارد که گروه‌های تماس دو طرف امروز یا فردا باهم نشست برگزار کنند. ما با زلمی خلیلزاد دیدار کردیم و نگرانی‌های زنان را با او در میان گذاشتیم. جنگ‌ها شدید شده و همچنین موضوع دستآوردهای چند سال اخیر نیز مطرح است و این مسایل را با او شریک کردیم."

فوزیه کوفی (راست) شریفه زرمتی دو عضو هیئت گفتگوکننده دولت افغانستان
فوزیه کوفی (راست) شریفه زرمتی دو عضو هیئت گفتگوکننده دولت افغانستان

خانم زرمتی می‌گوید که آقای خلیلزاد اطمینان داده که امریکا متعهد به پایان خشونت و تامین صلح دایمی در افغانستان است.

فوزیه کوفی عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته که گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف در مورد اصول کاری مذاکرات پیشرفت‌های دارند.

اما محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رادیو آزادی گفته که هنوز روی طرزالعمل گفتگوها میان دو طرف توافق نشده است.

درهمین حال حکمت‌الله اعظمی معاون انستیتوت مطالعات صلح و خشونت افغانستان می‌گوید که نقش امریکا در اعتمادسازی میان دو طرف بسیار مهم است.

حکمت‌الله اعظمی معاون انستیتوت مطالعات صلح و خشونت افغانستان
حکمت‌الله اعظمی معاون انستیتوت مطالعات صلح و خشونت افغانستان

آقای اعظمی گفت: "نقش امریکا به ویزه سفر زلمی خلیل‌زاد به دوحه بسیار مهم است و می‌تواند در اعتمادسازی میان دو جناح مفید واقع شود اما اینکه مشکلات را به گونه کامل حل کند فکر می‌کنم کار دشواری خواهد بود."

براساس گزارشها هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در مورد دو موضوع اختلاف نظر دارند.

یکی اینکه هیئت مذاکره‌کننده گروه طالبان تاکید می‌کنند که مبنای گفتگوها میان دو طرف باید توافقنامه صلح میان امریکا و این گروه باشد و دیگر اینکه در صورت بروز اختلاف، باید به فقه حنفی مراجعه شود.

اما هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان این نظر طالبان را نمی‌پذیرد.

گروه های تماس هیئت‌های مذاکره کننده دولت و طالبان در سه هفته گذشته چندین نشست را به راه انداخته اند اما در مورد این دو موضوع اختلافی هنوز به توافق دست نیافته اند.

XS
SM
MD
LG