لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

مسیر: هدف از حمله ننگرهار ایجاد خلل در مذاکرات روان در قطر است


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های امروز چاپ کابل بیشتر درباره حمله ننگرهار و گفتگوهای صلح نوشته اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود در مورد حمله خونین اخیر موتربمب در ولسوالی غنی‌خیل ننگرهار نوشته که در آن حدود ۲۰ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

در آستانه مذاکرات صلح، این روزنامه این حمله را خلاف تعهدات قطر و اقدامی در برابر مذاکرات خوانده و نوشته که این رویداد به گونه روشن تلاشی برای تخریب مذاکرات صلح است.

به گفته سرمقاله‌نویس، این حمله که از سوی هر کسی انجام شده باشد، بدون شک هدف آن ایجاد خلل در مذاکرات روان در قطر و یک بار دیگر دامن زدن به جنگ در افغانستان است.

در روزنامه آمده که هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. طالبان هرگونه دست داشتن در این حمله را انکار کرده اند. اما کاخ ریاست جمهوری این حمله را کار این گروه خوانده است.

درسرمقاله این روزنامه آمده که، اگر طالبان مسئولیت حمله را برعهده می‌گرفتند در آن‌صورت باید واکنش در برابر آن از هرسو شدید می‌بود و باید از این بابت فشارهای شدیدی به این گروه وارد می‌شد، اما این‌که طالبان مسئولیت حمله را بر عهده نگرفتند و نه هم چیزی وجود دارد که ثابت کند طالبان این حمله را انجام داده اند بنابراین مقصر دانستن آنها در این رویداد کمک به برهم زدن صلح است و این دقیقاً همان چیزی است که طراحان حمله می‌خواستند.

  • هشت صبح

هشت صبح نوشته که نزدیک به۲۰روز از آغاز مذاکرات صلح در قطر می‌گذرد، اما دو طرف نتوانسته اند طرز‌العمل این مذاکرات را نهایی کنند.

این روزنامه به دو دلیل تأخیر مذاکرات اشاره کرده، دلیل نخست اختلاف بین دو طرف و دلیل دوم عدم علاقه به گفتگو با طالبان.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد به نقل از هیئت افغانی در دوحه نوشته که مذاکرات صلح در مسیر درست پیش می‌رود و انتظار می‌رود به زودی بحث‌های رسمی روی طرزالعمل مذاکرات آغاز شود.

این روزنامه از پیشرفت در تلاشهای صلح قطر استقبال کرده و امیدوار است که این تلاش‌ها سرعت بخشیده شده و حداقل جلوی خونریزی در افغانستان را بگیرد.

روزنامه نوشته "مهمترین مورد آتش بس است و افغان‌ها چشم به راه پیشرفت چشمگیر در این زمینه هستند."

XS
SM
MD
LG