لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

مسئولین: خواست‌های زندانیان معترض زندان پلچرخی بررسی می‌شوند


آرشیف، زندان پلچرخی
آرشیف، زندان پلچرخی

اداره تنظیم امور زندان‌های افغانستان می‌گوید بعضی خواست‌های زندانیان اعتصاب‌کننده فراتر از صلاحیت‌های این اداره است و آنرا به ریاست جمهوری راجع کرده است.

فرهاد بایانی سخنگوی این اداره با فرستادن پیام صوتی به رسانه‌ها گفته است که خواست‌های این زندانیان در نشستی اختصاصی کمیته عدلی و قضایی بررسی می‌شود:‌ "قرار است به روز دوشنبه جلسه اختصاصی کمیته عدلی و قضایی کشور، به ریاست معاون دوم ریاست جمهوری برگزار شود و تمامی خواست‌ها و مطالبات زندانیان اعتصاب‌کننده با حضور مسئولان نهادهای عدلی و قضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصامیم لازم اتخاذ خواهد شد."

آقای بایانی افزود که عمده‌ترین مطالبات زندانی‌های اعتصاب‌کننده متوجه نهادهای عدلی و قضایی است و تلاش‌های این اداره تا حال نتیجه نداده است.

فرهاد بایانی
فرهاد بایانی

اداره تنظیم امور زندان‌ها می‌گوید شماری از زندانی‌ها از سه روز به این طرف دست به اعتصاب غذایی زده خواهان عفو عمومی و رهایی و اجرای فرمان‌های ریاست جمهوری در خصوص زندانی‌های نظامی، مجرمان قاچاق مواد مخدر، بیماری و پیری است.

در اعلامیه این اداره آمده که برنامه ملاقاتی زندانی‌ها با خانواده‌ها و وابستگان‌شان به زودی و مطابق به چارچوبی مشخص و طرزالعمل جدیدی که اخیراً از سوی ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها در این زمینه ترتیب و نافذ شده آغاز خواهد شد.

در این حال برخی از زندانیان اعتصاب‌کننده در زندان پلچرخی می‌گویند از اعتصاب‌شان هشت روز سپری می‌شود، اما هیچ توجهی به آنان نشده است.

آرشیف، یکی از زندانیان در زندان پلچرخی
آرشیف، یکی از زندانیان در زندان پلچرخی

عمر و تورجان که ادعا می‌کنند در زندان پلچرخی زندانی هستند، در تماس تلفونی به رادیو آزادی گفتند که وضعیت صحی شماری از اعتصاب‌کننده‌ها خوب نیست:‌ "وضعیت زندانیان به حدی رسیده است که در هر گوشه‌ زندان حتی در تشناب‌ها ضعف می‌کنند. یکی را که کمک می‌کنیم دیگر به وضعیت خراب قرار می‌گیرد."

"ما نمایندگان خود را می‌فرستیم وقتی می‌آیند از سوی مسئولان زندان برای شان هشدار داده می‌شود که شما را در بلاک‌های خاص می‌اندازیم و امثال آن. تا هنوز اقدام عملی بخاطر حل مشکل ما نشده است."

آنان ادعا می‌کنند کسانی که در فرمان عفو قرار گرفته رها نمی‌شوند، به بستگانشان اجازه ورود به زندان داده نمی‌شود، غذایی‌شان صحی نیست، اما از بعضی افراد پول گرفته شده و آزاد می‌شوند.

اداره تنظیم امور زندان‌ها در مورد شمار زندانیان معترض چیزی نگفته است.

این زندانیان هفته گذشته اعتصاب را در زندان پلچرخی کابل آغاز کردند و تاکید دارند تا زمانی که به خواست ‌شان رسیدگی نشود، به اعتصاب ادامه می‌دهند.

به اساس معلومات اداره تنظیم امور زندان‌های افغانستان در حال حاضر نزدیک به هفت هزار زندانی در این زندان نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG