لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

عبدالله عبدالله برای جلب همکاری در روند صلح، به هند سفر می‌کند


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

قرار است که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی برای جلب همکاری هند در روند صلح، روز سه‌شنبه به آن کشور سفر کند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی پس از سفر به پاکستان روز سه‌شنبه به هند می‌رود.

روزنامه هندی (اندیا تودی) نوشته است که آقای عبدالله در سفرش به دهلی جدید، با نارندرا مودی صدراعظم و شماری از دیگر مقام‌های آن کشور دیدار می‌کند و خواهان همکاری همه‌جانبه هند با روند صلح خواهد شد.

عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تقویت اجماع منطقه‌ای در مورد روند صلح افغانستان ضروری است و کشورهای همسایه و منطقه باید مطمئن شوند که منافع آنها در موفقیت روند صلح این کشور است:

عزیزالله دین محمد
عزیزالله دین محمد

آقای دین محمد افزود: "برای صلح و وضعیت کنونی اجماع منطقه‌ای به کار است. این سخن مهم است که برای کشورهای منطقه اطمینان داده شود که صلح در افغانستان به زیان کسی نیست، بلکه این مرهم گذاشتن بر زخم‌های افغانها و بیرون کردن آنها از چالش‌های کنونی است."

آقای دین‌محمد افزود که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی پس از هند، به ایران، ازبیکستان و چین نیز سفر خواهد کرد.

در همین حال اسدالله سعادتی معاون آقای عبدالله با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته که برای تقویت اجماع منطقه‌ای در مورد روند صلح افغانستان به شماری از کشورها سفرهای صورت می‌گیرد.

اسدالله سعادتي
اسدالله سعادتي

در عین حال شفیق همدرد کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که اگر این سفرها با در نظر داشت موازین سیاست خارجی افغانستان صورت گیرد.

آقای همدرد​ می‌افزاید: "این سفرها باید با هماهنگی صورت گیرد. در بدنه حکومت باید اختلاف نباشد. همچنین براساس پالیسی‌های وزارت خارجه و با درنظر داشت منافع ملی باشد. اجماع منطقه‌ای باید با توجه به منافع ملی افغانستان به دست آید در این صورت نتیجه مثبت خواهد داشت."

آقای عبدالله در حالی به هند سفر می‌کند که تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان در قطر نشستی تازه برگزار نکرده‌اند، اما گزارشها می‌رساند که اعضای دو تیم در نشست‌های انفرادی اشتراک می‌کنند.

یک منبع آگاه از نشست‌های قطر به رادیو آزادی گفته که اختلاف بر سر موضوع مذهبی میان دو طرف در آستانه حل شدن است، اما دو طرف هنوز هم در مورد اساس گفتگوها که اختلاف نظر دارند.

نشست‌ صلح افغانستان در قطر
نشست‌ صلح افغانستان در قطر

منبع افزوده است که هیئت مذاکره‌کننده حکومت برای برداشتن این چالش شش طرح را به جانب مقابل پیشنهاد کرده است.

به گفته این منبع، طالبان روی موضع قبلی خود تاکید دارند و به همین دلیل دو طرف در مورد اصول کاری گفتگوها تا حالا به نتیجه نرسیده اند.

اما در گزارشها از قطر گفته شده که دو طرف حق ویتو یا رد مسایل را ندارند و توافق شده که به هر موضوع باید از راه گفتگو رسیدگی شود.

XS
SM
MD
LG