لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

هشت صبح به سفر رئیس جمهور غنی به قطر پرداخته است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز دوشنبه (۱۴ میزان) کابل بیشتر موضوعات خود را به بررسی سفر محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و همچنین افزایش حمله‌های تروریستی در روزهای اخیر اختصاص داده است.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود با اشاره به سفر رئیس جمهور غنی به قطر و موانع سر راه صلح نوشته که این سفر در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح افغان به بن‌بست رسیده و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای تسریع روند عازم قطر شده است.

هشت صبح همچنین نوشته که هرچند روی مشکلات و اختلاف‌ها توافق نشده، اما قرار است در جریان این سفر فشار بر طالبان برای موافقت با آتش‌بس افزایش یابد.

  • دنیا

روزنامه دنیا قتل‌های هدفمند اخیر در افغانستان را دردناک خوانده و نوشته که این رویدادها نشان می‌دهد که روند کشتار و از صحنه برداشتن شخصیت‌ها، کادرها، افراد با نفوذ، جوانان و مبارزان در افغانستان به گونه جدی ادامه دارد.

در سرمقاله آمده که با مذاکرات صلح در دوحه، کشتارهای هدفمند در حال افزایش است و این باعث ناامیدی مردم شده است.

نویسنده سرمقاله ابراز نگرانی کرده که بسیاری از شخصیت‌های با نفوذ، مشهور و شناخته‌شده از هراس کشتارهای هدفمند کشور را ترک می‌کنند.

سرمقاله نویس دنیا با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان نوشته که با آغاز این روند قتل‌های هدفمند افزایش یافته و این رشته باید متوقف شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سفر قریب‌الوقوع هیئت افغانستان به هند را بررسی کرده و نوشته که سفر این هیئت پس از سفر اسلام‌آباد به هند زمانی برنامه‌ریزی شده است که مقام‌های اسلام‌آباد، هند را به تلاش برای جلوگیری از پیشرفت روند صلح افغانستان متهم می‌کنند.

این روزنامه می‌نویسد که هر چند حکومت افغانستان زمینه صلح و امکان جذب طالبان را به این روند فراهم کرده، اما آنچه نیاز است اجماع منطقه‌ای است.

سرمقاله‌نویس تاکید کرده که پاکستان خصومت خود را شدت بخشیده و بدون فشار حاضر به نشان دادن تمایل به صلح افغانستان نیست.

سرمقاله‌نویس افزوده که هرچند تا اندازۀ به آن کشور فشار وارد شده، اما با آن هم پاکستان تنها برای صلح افغانستان وعده همکاری داده یعنی به نوشته سرمقاله‌نویس به فشار بیشتر در برابر این کشور نیاز است.

XS
SM
MD
LG