لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

طیاره‌های شرکت باختر پس از وقفه طولانی دوباره به پرواز درآمدند


طیاره شرکت هوایی باختر افغان
طیاره شرکت هوایی باختر افغان

شرکت هواپیمایی دولتی باختر پس از وقفه بیش از بیست ساله فعالیت‌های خود را از سر گرفت.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان گفته که هواپیماهای بوینگ نوع ۷۳۷ این شرکت روز شنبه (۱۳ میزان) به کندهار، هرات و مزارشریف پرواز آزمایشی کرد.

نعیم صالحی سخنگوی این اداره روز دوشنبه (۱۴ میزان) به رادیو آزادی گفت که شرکت باختر فعالیت رسمی خود را در آینده نزدیک آغاز خواهد کرد:‌ "ممکن است پرواز طیاره‌های شرکت هوایی باختر افغان تا چند روز دیگر به گونه رسمی آغاز شود. حالا پروازهای آزمایشی به هرات، کندهار و مزار شریف صورت گرفته است. اما هنوز پروازهای رسمی آغاز نشده است."

آقای صالحی اما افزود که طیاره‌های شرکت هوایی باختر افغان، مانند گذشته تنها پروازهای داخلی خواهد داشت.

شرکت هواپیمایی دولتی باختر افغان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در کنار شرکت هواپیمایی آریانا برای پروازهای داخلی‌ به کار آغاز کرد، اما بیش از دو دهه به دلیل جنگ‌های داخلی فعالیت‌های این شرکت متوقف شد.

در سال ۲۰۱۹ حکومت افغانستان بار دیگر گفت که فعالیت‌های این شرکت از سرگرفته شود، اما گسترش ویروس کرونا باعث تاخیر آن شد.

در همین حال مسلم خرم رئیس شرکت هوایی باختر افغانستان می‌گوید که این شرکت برای آغاز فعالیت‌های خود، معیارهای جهانی"ایکائو و ایاتا" را تکمیل کرده است: "براساس قوانین ایکائو که اداره هوانوردی ملکی افغانستان در سطح ملی از آن نمایندگی می‌کند در هر کشور باید هر شرکت هوایی که فعالیت می‌کند پنج مرحله را تکمیل کند. شرکت هوایی باختر افغان این روند را تکمیل کرده است."

آقای خرم می‌گوید که پس از موفقیت روند پروازهای آزمایشی هواپیماهای شرکت باختر پروازهای رسمی و منظم خود را به ولایت‌ها آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر طیاره‌های شرکت نیمه دولتی آریانا افغان و شرکت هوایی خصوصی کام‌ایر به شماری از کشورها پرواز دارد و همچنین در پروازهای داخلی هم سهم می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG