لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

مبتلا شدنِ ترمپ به کووید-۱۹ و فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

اکنون با بیماری کووید-۱۹ دست و پنجه می‌کند.

کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری امریکا مانده و دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی نامزد جمهوریخواه برای انتخابات پیشرو به کووید-۱۹ دچار شده.

ترمپ ۷۴‌ساله به ویروسی مبتلا شده که تا حال بیش از ۲۰۰ هزار امریکایی را به کام مرگ برده. اگر وضعیت صحی ترمپ بدتر شود چه خواهد شد؟

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

متمم بیست و پنجم قانون اساسی امریکا به وضاحت می‌گوید "اگر رئیس جمهور بر حال به علت بیماری نتواند وظایفش را انجام دهد، صلاحیت‌هایش به معاونش منتقل می‌شود تا زمانی که رئیس جمهور صحت‌یاب شده و توان پیش‌برد وظایفش را دوباره بدست آورد".

سؤال‌های دیگر این است که اگر نامزد ریاست جمهوری قبل از روز انتخابات یا در روزهای بعد از انتخابات، یا بعد از پیروزی در انتخابات و قبل از مراسم تحلیف بمیرد چه خواهد شد؟

آژانس خبری اسوشیتدپرس می‌نویسد، تا حال، چنین چیزی در امریکا به وقوع نپیوسته، ولی با آنهم قانون اساسی امریکا و قوانین انتخاباتی حکومتی و فدرال مواردی برای رهنمایی دارند.

مجلس نمایندگان در امریکا صلاحیت آخرین تصمیم‌گیری در مورد برندۀ انتخابات را دارد.

پیش از آنکه مجلس نمایندگان چنین تصمیمی بگیرد، احزاب سیاسی، قانونگذاران ایالتی، کالج انتخاباتی یا هیئت انتخاباتی، محاکم و طبعاً مردم آن‌کشور تصمیم گیرنده اند.

اگر یک نامزد انتخابات بمیرد، آیا حزب سیاسی وی می‌تواند فرد دیگری را به جایش برگزیند؟

بلی، ولی نه در حالت فعلی که روزهای کمی به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده. حدود ۶۳ میلیون ورق رأی‌دهی قبلاً به رأی‌دهندگان امریکایی فرستاده شده و نزدیک به سه میلیون تن‌شان قبلاً رأی داده اند. ضرب‌الاجل تعیین شده برای عقب نشینی‌ای نامزدان از انتخابات هم در همه ایالتها به غیر از دو ایالت، کارولینای جنوبی و کنکتیکت، گذشته. تاریخ انتخابات هم بر اساس قوانین فدرال که سه شنبه بعد از اولین دوشنبۀ نومبر است، امسال مصادف است با سوم نومبر. تنها کانگرس می‌تواند این روز را تغییر بدهد.

ریچارد هاسین استاد حقوق در پوهنتون کلیفورنیا می‌گوید، حال ناممکن است رأی‌دهی را بدون به‌تاخیر انداختنِ انتخابات تغییر داد و پروسه را از سر آغاز کرد. او افزود "فکر نمی‌کند که کانگرس چنین کند".

برای آنکه یک نامزد برندۀ ریاست جمهوری شود، باید از حمایت حد اقل ۲۷۰ رأی کالج انتخاباتی برخوردار باشند.

هیئت انتخاباتی در عمل به طور مستقیم رئیس جمهور و معاونش را انتخاب می‌کند.

سوال دیگر این است که اگر برنده انتخابات بعد از روز انتخابات بمیرد چه خواهد شد؟

به گزارش اسوشیتدپرس، متمم بیستم در قانون اساسی امریکا می‌گوید معیاد مأموریت رئیس جمهور برحال و معاونش چاشت بیستم جنوری خاتمه میابد.

فقره‌ای برای تمدید این معیاد موجود نیست. مادۀ بیستم همچنان می‌گوید که اگر رئیس جمهور منتخب بمیرد معاون منتخب باید مراسم تحلیف را بجا آورد.

ریچارد پایلدس استاد قانون اساسی در پوهنتون نیویارک به اسوشیتدپرس گفته که این را باید به یاد داشت که برندۀ انتخابات تا زمانی منتخب تلقی نمی‌شود که کانگرس جلسه کند و آرای کالج انتخاباتی را شمارش کند و برنده را اعلام نماید.

سؤال دیگر این است که اگر برنده پیش از پیروز اعلام شدن از سوی کانگرس، بمیرد چه خواهد شد؟

جان فورتایر مدیر یک مرکز تحقیقاتی حکومتی دو حزبی به اسوشیتدپرس گفته که این بدترین و گیج کننده‌ترین حالت است. در چنین حالت اعضای کانگرس روی این کار خواهند کرد با آرای کالج انتخاباتی داده شده به نامزد درگذشته چه کنند.

نقش کانگرس در این همه چیست؟

متمم دوازدهم قانون اساسی امریکا به کانگرس حق نهایی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رئیس جمهور و معاونش را می‌دهد. این کانگرس است که تصمیم می‌گیرد که آیا آرای کالج انتخاباتی را قبول کند یا رد.

XS
SM
MD
LG