لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

مطلبی از نیویارک تایمز در مورد هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • گلف تودی

روزنامۀ گلف تودی مطلبی را در مورد سفر رئیس جمهور افغانستان به قطر منتشر کرده و نوشته که رئیس جمهور اشرف غنی با مقام‌های بلند پایۀ قطر خواهد دید و در مورد پروسۀ جاری صلح افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد، ولی با نمایندگان طالبان نمی‌بیند.

رئیس جمهور افغانستان در حالی از قطر دیدن می‌کند که هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان از حدود سه هفته به این‌سو در دوحه مشغول گفت‌وگو اند و تا حال آجندای مذاکرات را نهایی نکرده‌اند.

به نوشتۀ گلف تودی، آقای غنی با هیئت اعزامی حکومت در دوحه دیدار خواهد کرد و همچنان در چند جلسه در بارۀ تقویت و گسترش روابط با قطر شرکت می‌کند. رئیس جمهور غنی بعد از دیدارش از کویت و ابراز تسلیت به امیر جدید این کشور به‌خاطر وفات امیر قبلی کویت، به قطر رفت.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان در قطر که برای ختم جنگ درازمدت افغانستان گفت‌وگو می‌کنند به نشر رسانده و نوشته که از حدود ۱۶ نمایندۀ هیئت حکومتی در قطر ۱۰ تن آن‌ها فرزندان کسانی اند که نقش مهم را در جهاد دهه ۸۰ علیه اشغال نیروهای شوروی سابق ایفا کردند.

نیویارک تایمز نوشته است، شماری از پدران حال یا به دلیل کهنسالی درگذشته اند، یا در حمله‌های وحشتناک انتحاری کشته شده یا هدف حمله‌ها قرار گرفته اند.

ولی به نوشتۀ نیویارک تایمز شماری از آن‌هایی که زنده اند، در سینه‌های‌شان مدال‌ها و نشان‌های به افتخار جنگ‌های نصب شده که میلیون‌ها تن را در بدبختی نشانده است.

به نوشته روزنامه، این جهادیان سابقه‌دار که حال خیلی ثروتمند شده‌اند، در قصر‌ها زندگی می‌کنند و از سرمایه‌ها‌ی‌شان لذت می‌برند، هنوز هم دخیل در بازی‌های مخفی سیاسی اند، آن هم بازی‌های که نویسنده مرگ‌بار خوانده است.

در بخشی از مقالۀ نیویارک تایمز می‌خوانیم که پدران این نمایندگان اعزامی حکومت به قطر شاید سهمی در جهاد و خارج ساختن قوای شوروی سابق از افغانستان داشتند، ولی زمانی‌که خلای قدرت به میان آمد، میلۀ سلاح‌شان را بر هم‌دیگر گرفته، جنگ ویرانگر داخلی را آغاز کردند.

نیویارک تایمز نوشته که فرزندان این افراد می‌دانند که اگر مذاکرات صلح در قطر بی‌نتیجه بماند و قوای امریکایی هم از افغانستان خارج شود، چه عواقبی در انتظار است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که اگر جوانب دخیل در جنگ بر یک چوکات برای تقسیم قدرت توافق نکنند، افغانستان شاید با جنگ داخلی‌ای دیگر مواجه شود، جنگی که قربانیان آن نسلی دیگری خواهد بود.

نیویارک تایمز اظهارات فاطمه گیلانی عضو هیئت مذاکره کنندۀ حکومت و دختر یک رهبر پیشین جهادی را گرفته که گفته است، اگر این فرصت را از دست دهیم به مردم افغانستان خیانت کرده‌ایم با هر کودک، هر زن و از همه مهمتر با همه کسانی‌که در این جنگ کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG