لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

صلح، روابط دوجانبه و مسایل اقتصادی محور گفت‌وگوهای اشرف غنی با امیر قطر


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت با تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر ۶ اکتوبر ۲۰۲۰
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت با تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر ۶ اکتوبر ۲۰۲۰

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دیوان امیری این کشور گفت: "امیدوارم که تلاش‌های مشترک ما به تأمین امنیت و صلح دایمی در افغانستان کمک کند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این موضوع را در حساب توییترش نوشته است. در توییت آقای صدیقی همچنان آمده است که دو جانب در این دیدار بر منافع مشترک دو کشور اشاره کردند و روی گسترش روابط، همکاری‌های اقتصادی و ارزیابی فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان نیز صحبت کردند.

آقای صدیقی در حساب توییترش نوشته؛ امیر قطر گفته که آماده گسترش روابط کشورش با افغانستان است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

از سوی هم آژانس خبری دولتی قطر در مورد دیدار امروز چهارشنبه (۱۵میزان) رئیس جمهوری افغانستان با امیر قطر در توییتی نوشته که، امیر قطر امروز دیدار رسمی با رئیس جمهوری افغانستان داشت و در این دیدار روی روابط دوجانبه صحبت کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در رأس یک هیئت بلند رتبه دولتی روز دوشنبه (۱۴ میزان) وارد قطر شد و قبل از ملاقات با امیر قطر، روز گذشته با اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان دیدار کرد.

آقای خلیل‌زاد در رشته تویتی در این مورد نوشته: "من به رئیس جمهور غنی گفتم که افغان‌ها نباید بگذارند فرصت صلح از بین برود. ایالات متحده از روند صلح به رهبری افغانستان پشتیبانی می‌کند و همچنین آماده کمک است."

فرستاده ویژه امریکا از کشورهای منطقه و "بازیگران اصلی" در قضیه افغانستان نیز خواسته که به روند صلح این کشور کمک کنند.

او سطح خشونت جاری در افغانستان را "بسیار بالا" دانسته و از طرف‌های درگیر خواسته که میزان خشونت را تا سطح قابل توجهی کاهش دهند تا زمینه اعتمادسازی و گسترش حمایت از روند صلح را فراهم کنند.

در حالی که رئیس جمهور غنی در سفرش به قطر در پهلوی سایر مسایل در مورد صلح افغانستان نیز با مقامات قطر گفت‌وگو می‌کند، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز سه‌شنبه وارد دهلی جدید پایتخت هند شد.

طاهر قادری شارژدافیر سفارت افغانستان در دهلی جدید به رادیو آزادی گفت که عبدالله عبدالله امروز سه‌شنبه (۱۵ میزان) به هند رسید و ملاقات‌های وی با مقامات این کشور فردا آغاز می‌شود: "چون هند از شرکا و حامیان اصلی مردم و دولت افغانستان است، جناب داکتر صاحب در این سفر خود در مورد مذاکراتی که در قطر در حال جریان است و تقویت اجماع منطقوی، با طرف هند صحبت می‌کند."

در هفتۀ گذشته نیز عبدالله عبدالله در سفر سه روزه از پاکستان دیدار کرد.

او گفت‌وگو با مقامات ارشد پاکستان از جمله عمران خان صدراعظم آنکشور

در همین حال رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در توییتی گفت‌وگوهای صلح در قطر را "نمایش" خوانده و نوشته که "تصامیم بزرگ و حیاتی از پیش از طریق صلح نیابتی گرفته شده است." این رقیب انتخاباتی آقای غنی معتقد است که رهبران کشور قطر در این سفر "پیام قاطع" امریکا را به او ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر، خالد پشتون، فعال سیاسی می‌گوید که گفت‌وگوهای آقای غنی با امیر و دیگر مقام‌های قطری می‌تواند برای آغاز مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان موثر واقع شود: "در این حالت حساس رفتن رئیس جمهور غنی به قطر بسیار مهم است چون طالبان تلاش می‌کنند که همه چیز به مفاد آنها تمام شود. از سوی دیگر در افغانستان تشدد به اوج رسیده است. طالبان از حالت دفاعی نیروهای امنیتی سوء استفاده می‌کنند. حالا جامعه بین‌المللی نیز درک کرده‌اند که طالبان می‌خواهند که همه چیز به نفع این گروه تمام شود."

گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در نزدیک به ۲۵ روز گذشته چندین نشست را برگزار کرده اند اما نتوانسته‌اند که روی دو مورد اصول کاری یعنی تاکید طالبان بر مبنای گفتگوها که باید توافقنامه صلح این گروه با امریکا باشد و در صورت بروز اختلاف مراجعه به فقه حنفی به نتیجه برسند.

XS
SM
MD
LG