لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

اشرف غنی به طالبان: از آتش‌بس نترسید هیچ‌کس شما را از بین نمی‌برد


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید، بخاطری با طالبان مذاکره می‌کند که جنگ روان در افغانستان از راه گفت‌وگو پایان یابد.

آقای غنی از طالبان نیز می‌خواهد که راه گفت‌وگو را با جدیت در پیش گیرند: "ما علاقمند دست یافتن به راه حل سیاسی هستیم. راه حل سیاسی به معنی گفت و گوی سیاسی با یکدیگر است تا راه برای آینده هموار شود. آن‌ها {طالبان} باید این جرئت را داشته باشند تا بپذیرند که مردم افغانستان در مورد آینده خود تصمیم نهایی می‌گیرند. این جرئتی است که ما می‌خواهیم."

رئیس جمهور غنی این سخنان را دیروز سه شنبه ششم ماه اکتوبر در مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه در دوحه، پایتخت قطر گفت. آقای غنی افزود، گروه طالبان دو سال پیش هنگام اعلام آتش‌بس موقت به جنگجویانش هشدار داده بود که به میدان جنگ بر می‌گردند نه به زندگی عادی. به گفتۀ او، همین، علت اعلام نشدن آتش‌بس از سوی طالبان است.

او یک بار دیگر بر برقراری آتش‌بس از سوی این گروه در افغانستان تأکید کرد: "درخواستم از طالبان اینست که از آتش‌بس نترسید. هیچ کس نمی‌خواهد شما را از بین ببرد. برای تماس گرفتن با دیگر افغان‌ها جرئت و بر خود باور داشته باشید. شما واقعیت زندگی ما هستید."

رئیس جمهور غنی گفت، بخاطری طرفدار آشتی با طالبان است که با یکجا شدن این گروه در جامعۀ افغانی، شبکه‌های بسیار خطرناک منزوی تر خواهند شد.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان

هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان از دوازدهم ماه سپتمبر به این سو سرگرم گفت‌وگو‌های وقفه‌ای در دوحه هستند.

هرچند خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از منابع از پیشرفت در این گفت‌وگو‌ها و دور شدن موانع بر سر ترتیب طرزالعمل مذاکرات رسمی خبر داده، اما نادر نادری، سخنگوی هیئت گفت‌وگو کنندۀ دولت افغانستان و محمد نعیم، سخنگوی هیئت مذاکره کنندۀ طالبان، دستیابی دو طرف به توافق نهایی در این مورد را رد کرده اند.

یک دپلومات بلند پایۀ غربی به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است، توافق روی اصول کاری مذاکرات رسمی صلح بسیار مهم است.

گروه طالبان چند روز پیش گفت که برای حل اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات صلح فقه حنفی و توافق‌نامۀ بیست و نهم ماه فبروری‌اش با ایالات متحده مبنا قرار گیرد. اما هیئت دولت افغانستان گفت که با این پیشنهاد طالبان موافق نیست.

XS
SM
MD
LG