لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

سازمان منع اسلحه کیمیایی مسمومیت ناوالنی توسط ماده نوویچوک را تایید کرد


آلکسی ناوالنی
آلکسی ناوالنی

سازمان منع اسلحۀ کیمیایی دیروز سه‌شنبه گفت، که آزمایش‌ها موجودیت مادۀ کیمیایی از نوع گروپ منع شدۀ نوویچوک را در خون و ادرار الکسی ناوالنی نشان می‌دهد.

فرناندو آریَس، رئیس عمومی این سازمان گفته است، نتیجۀ آزمایش‌ها مایۀ نگرانی جدی است. او از اعضای سازمان خواست که از پیمان بین‌المللی برای منع استفاده از اسلحۀ کیمیایی پشتیبانی کنند.

یافته‌های سازمان منع اسلحۀ کیمیایی نتایج آزمایشی را که از سوی جرمنی منتشر شد، تایید می‌کند.

ناوالنی هنگامی که در بیستم ماه آگست از سایبریا به مسکو می‌رفت، به شدت بیمار شد و پس از چند روز برای درمان به جرمنی منتقل شد. داکتران جرمنی گفتند که ناوالنی توسط مادۀ مشابه نوویچوک مسموم شده بود.

مقام‌های جرمنی از سازمان منع اسلحۀ کیمیایی خواستند تا نمونه‌های از ناوالنی را بگیرد و آزمایش کند. یافته‌های داکتران جرمنی به گونۀ مستقل در آزمایشگاه‌های فرانسه و سویدن تایید شد. جامعۀ جهانی مسمومیت ناوالنی را نکوهش کرد و خواستار وضع تحریم‌ها بر مسکو شد.

روسیه هرگونه دخالت در این رویداد را رد کرده و در برابر فشار جامعۀ بین‌المللی برای تحقیقات جنایی مقاومت نشان داده.

حکومت جرمنی بار دیگر از روسیه خواسته است تا وضاحت دهد که با ناوالنی چه اتفاق افتاده. یک سخنگوی حکومت جرمنی گفت، که با سازمان منع اسلحۀ کیمیایی و شرکای اتحادیۀ اروپا در روز‌های آینده در بارۀ گام‌های بعدی در این مورد بحث خواهند کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجۀ بریتانیا گفته است، کشورش در بارۀ اقدام علیه روسیه در پیوند به این رویداد غور خواهد کرد.

الکسی ناوالنی، مخالف سیاسی حکومت روسیه، یک بار دیگر به روز دوشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را مقصر دانست.

آقای ناوالنی تایید کرد که پس از بهبودی کامل از جرمنی به روسیه باز خواهد گشت.

این منتقد ۴۴ سالۀ کرملین نزدیک ۳ هفته در شفاخانه‌های اومسک و برلین در کما بود.

داکتران روسی گفته بودند که هیچ نشانۀ از مسمومیت را در وجود ناوالنی ندیده اند. او که در بیست و دوم ماه سپتمبر از شفاخانۀ برلین مرخص شد، می‌گوید وضعیت صحی‌اش رو به بهبودی است.

XS
SM
MD
LG