لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

روزنامه‌های کابل روند صلح افغانستان را به بحث گرفته اند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های‌شان به گفتگوهای صلح پرداخته اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در پیوند به مذاکرات صلح در قطر نوشته که با گذشت چند روز هنوز انتظاری وجود ندارد که گفتگوهای صلح از بن بست به وجود آمده بیرون شود و به سوی یک مسیر مثبت حرکت کند.

آرمان ملی در سرمقاله‌اش از زلمی خلیل‌زاد انتقاد کرده و نوشته که او بر طالبان فشار وارد نکرده و در توافق امضا شده‌ای امریکا و طالبان تنها منافع امریکا در نظر گرفته شده است.

سرمقاله نویس افزوده که هرچند امیدواری‌هایی به میان آمده‌اند که با سفر رئیس جمهور غنی به قطر در مذاکرات صلح تغییر مثبت پدید آید، اما هنوز گروه طالبان برای پیشبرد این روند توافق با امریکا را بنیاد می‌دانند و از موضع خود نمی‌گذرند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد، در سرمقاله‌اش بر ایجاد اجماع منطقه‌یی تاکید کرده است.

سرمقاله نویس به سفر رئیس جمهور غنی به قطر اشاره کرده و نوشته که با این سفر نگرانی‌های موجود در برابر روند صلح کاهش یافته و امیدواری‌های تازه به آغاز مذاکرات به وجود آمده.

سرمقاله نویس در ادامه تاکید کرده که اختلاف دیدگاه‌های اندک موجود حل خواهد شد و هیئت افغانستان با هیئت طالبان روی برقراری آتش‌بس به توافق خواهد رسید.

در ادامه سرمقاله آمده که در حال حاضر به شمول امریکا، قطر و دیگر کشورها از گروه طالبان خواسته اند تا به برقراری آتش‌بس تن دهند و این چیزی است که به باور نویسنده سرمقاله هیواد بدون اجماع منطقه‌یی بدست نخواهد آمد و حکومت افغانستان می‌خواهد از این رهگذر حمایت کشورها را برای روند صلح بدست آورد.

  • مسیر

و روزنامۀ مسیر به حملۀ امریکا در هفتم اکتوبر به افغانستان اشاره کرده و پرسشی را مطرح می‌کند که آیا امریکا جنگ خود را در افغانستان نیمه تمام و یا برای افغانان خواهد ماند؟

در ادامه روزنامه آمده تاکنون روشن نیست که امریکا به راستی جنگ را در افغانستان پایان می‌دهد یا می‌خواهد این جنگ در این کشور همچنان ادامه داشته باشد؟

اما روزنامه تاکید کرده که این مسئولیت مردم افغانستان است که جنگ خود را پایان دهند و نگذارند که دشمن در برابر آنان پیروز شود.

به باور سرمقاله نویس، اکنون زمان آن رسیده که شهروندان افغانستان برای صلح واقعی در این کشور کار کنند، مانع‌ها را بردارند و با دست دادن به هم‌دیگر جنگ ۱۹ ساله امریکا را در این کشور پایان دهند.

XS
SM
MD
LG