لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

بلومبرگ: اظهارات اشرف غنی در مورد همکاری با طالبان علیه داعش حایز اهمیت است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از طالبان خواسته تا در نیروهای مسلح این کشور مدغم شده و در تلاش‌ها به‌خاطر ریشه‌کن کردن گروۀ دولت اسلامی (داعش) شرکت کنند.

  • بلومبرگ

به نوشته نشریۀ بلومبرگ امریکا، اگر گفت‌وگوهای صلح در شهر دوحه پیشرفت کند، این اظهارت رئیس جمهور غنی نشان دهندۀ نخستین دیدگاه روشن برای تأمین امنیت و دفاع از افغانستان است.

آقای غنی در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری در دوحه گفته، به‌خاطری خواهان صلح با طالبان است که اگر آن‌ها در جامعۀ جذب و مدغم شوند، حکومت افغانستان خواهد توانست شبکه‌های بزرگ مانند گروۀ دولت اسلامی (داعش) و القاعده را شکست داده، از بین ببرد.

این در حالی‌ست که از آغاز گفت‌وگوها بین هیئت حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه حدود یک ماه می‌گذرد، اما هنوز هم طرزالعمل کاری مذاکرات نهایی نشده و با موانع روبه‌رو است.

به نوشتۀ نشریۀ بلومبرگ، اظهارات رئیس جمهور غنی در مورد همکاری با طالبان علیه داعش به‌خاطری حایز اهمیت است که برخی از ناظران معتقدند توافق‌نامه بین طالبان و ایالات متحدۀ امریکا، برای داعش زمینۀ جذب جنگجویان بیشتر را فراهم می‌کند.

کامران بخاری، تحلیلگر بخش جنوب آسیا در مرکز پالیسی بین‌المللی در واشنگتن، یکی از این ناظران است. آقای بخاری معتقد است که توافق‌نامۀ ۲۹ ماه فبروری، یک فرصت خوب را برای جذب جنگجویان تازۀ داعش فراهم می‌کند.

شماری از کارشناسان دیگر هم می‌گویند، احتمال دارد برخی عناصر طالبان که مخالف صلح یا توافق‌نامه با ایالات متحده امریکا هستند، به سوی داعش روی بیاورند.

  • دیپلومات

با این حال، مجله دیپلومات در یک مطلب تحلیلی می‌نویسد، در چندین دهه‌ی اخیر برای نخستین بار، فرصت برای تأمین صلح در افغانستان فراهم شده‌است.

به عقیدۀ جان ایلی یف نویسندۀ این مقاله، توافق امریكا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان برای ختم درگیری‌های طولانی و تلخ در افغانستان، زمینه را فراهم كرده‌است.

به باور نویسنده، در صورت موفقیت این گفت‌وگوها، امیدهای افغان‌ها برای آینده‌ی بهتر تحقق خواهد یافت.

به اساس مقاله نشر شده در مجله دیپلومات، اگر در افغانستان صلح تأمین شود، وضعیت مردم تغییر کرده، بهبود می‌یابد.

کودکان بیشتر به آموزش دسترسی خواهند یافت. راه‌ها باز می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها افزایش خواهد یافت. امکانات و فرصت‌های شغلی برای افراد بیشتر در افغانستان فراهم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG