لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

مقام‌ها: فعالیت جنگجویان ازبیکستانی در فاریاب در حال گسترش است


آرشیف شماری از اعضای گروه طالبان در شمال افغانستان
آرشیف شماری از اعضای گروه طالبان در شمال افغانستان

مقام‌های محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که فعالیت جنگجویان خارجی به ویژه اوزبیکستانی‌ها در بخش‌های این ولایت در حال گسترش است.

نقیب‌الله فایق والی فاریاب بی‌آن که شواهد و ارقام مشخص ارائه کند به رادیو آزادی گفت که جنگجویان از تاجیکستان و قرغیزستان هم در بخش‌های از ولسوالی‌های المار، غورماچ و قیصار در مناطق زیر کنترل گروه طالبان فعالیت دارند.

آقای فایق می‌گوید: "المار، که طالبان آن را ولسوالی خیبر می‌گویند، یک طرفش باز است، می‌رود طرف بادغیس و با غور و ولایت‌های دیگر هم‌مرز است. به همین شکل به کشورهای دیگر خودشان را می‌رسانند که این مناطق باهم دیگر ارتباط دارند. طبعاً هیچ تبعۀ خارجی فکر طالبانی ندارد. این‌ها علاقمند بیرون از مرزها هستند. همۀ‌شان داعش گفته می‌شود که اکنون در زیر بیرق طالبان فعالیت می‌کنند و در این وقت‌ها فعالیت ازبیکستانی‌ها بیشترشده."

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب
نقیب‌الله فایق، والی فاریاب

جنرال غیب‌الله سادات، قوماندان امنیۀ فاریاب است.

او می‌گوید که به اساس اطلاعاتش، عزیز اکه و جمعه بای رهبری جنگجویان خارجی در فاریاب را به عهده دارند.

آقای سادات گفت: "افراد خارجی در فاریاب وجود دارد. بیشترین تحرکات را سازماندهی کردند. معلوماتی که به دست ماست، در چند ولسوالی فعالیت دارند. فعلاً بنام داعش فعالیت کرده نمی‌توانند و در ساحات طالبان هستند. با طالبان یکجا کار می‌کنند. این‌ها در ولسوالی دولت آباد و غورماچ هم زندگی می‌کنند. حتی با فامیل‌شان هستند در یک قسمتی از قیصار نیز زندگی می‌کنند."

طالبان این اظهارات مقام‌های محلی فاریاب را رد می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که اتباع خارجی در صفوف‌شان حضور ندارد. او اظهارات مقام‌های فاریاب را تبلیغات به گفتۀ او "دشمن" خواند.

اما در بخشی از گزارش ماه جولای شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده که تعدادی از گروه‌های تروریستی در افغانستان فعال هستند که بیشتر‌شان زیر چتر طالبان فعالیت می‌کنند و برخی‌شان هم با جنگجویان شاخۀ خراسان داعش همسو هستند.

به اساس گزارش، گروهی از جنگجویان آسیای میانه به فاریاب رفته و با تحریک اسلامی ازبیکستان پیوسته.

آرشیف، جنگجویان ازبیکستانی در افغانستان
آرشیف، جنگجویان ازبیکستانی در افغانستان

در ادامه آمده که اعضای تحریک اسلامی ازبیکستان به شمول خانواده‌های‌شان به ۱۴۰ نفر رسیده که از سوی عبدالعزیز یولداشف رهبری می‌شوند و اینکه عمدتاً در ولسوالی‌های المار و دولت آباد مستقرند.

تعدادی از ساکنان ولسوالی‌های المار و غورماچ از وجود جنگجویان خارجی نگران اند.

غوث‌الدین، محصل پوهنتون فاریاب و باشندۀ ولسوالی غورماچ است. او به رادیو آزادی گفت که چندین بار جنگجویان خارجی را در بازار غورماچ دیده.

او می‌گوید: "این‌ها مانند اردو دریشی‌های ابلق دارند. موهای‌شان هم دراز است. لنگی ندارند. فقط با قدیفه سرشان را پوشانده بودند."

سید حسن هاشمی فعال مدنی از ولسوالی المار است. او می‌گوید که آنان در قریۀ قرایی المار با خانواده‌های‌شان زندگی می‌کنند.

وی افزود: "قیودات برخودشان زیاد است. حتی همسایه‌های‌شان نیز اجازه رفتن به خانه‌های‌شان را ندارند. درجاهایی که زندگی می‌کنند، دیوارهای‌شان از دیوار همسایه‌ها کرده بلند است. و یک پرده دیگر می‌گیرند که همسایه‌های‌شان نه بینند. حتی دروازه‌شان نیزبا پرده پوشانده شده که مبادا بازمانده خانه‌های‌شان دیده شود. این‌ها همۀ شان، زن و مرد، مسلح هستند."

آغاز گفتگوهای میان افغانان در قطر
آغاز گفتگوهای میان افغانان در قطر

از افزایش حضور جنگجویان خارجی عمدتاً ازبیکستانی در فاریاب در حالی گزارش می‌شود که نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحۀ تلاش دارند به جنگ طولانی افغانستان نقطۀ پایان بگذارند.

پیش از این، امریکا و طالبان در ماه فبروری در دوحه توافقی را امضا کردند که به اساس آن واشنگتن گفته که تا میانه‌های سال ۲۰۲۱ همه نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

طالبان وعده داده بودند که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدانش اقدام کند.

XS
SM
MD
LG