لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

حزب اسلامی در جنگ نگورنوی-قره‌باغ ابراز آمادگی کرده است


جنگ در نگورنوی-قره‌باغ
جنگ در نگورنوی-قره‌باغ

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که در جنگ نگورنوی-قره‌باغ آمادۀ هرگونه کمک مالی و انسانی به آذربایجان است.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یکبار دیگر در جنگ نگورنو-قره‌باغ از آذربایجان پشتی‌بانی کرد، اما گزارش‌ها در پیوند به فرستادن جنگجو به آذربایجان را رد کرد.

امین کریم، عضو شورای اجرایی حزب اسلامی به روز پنج‌شنبه به رادیوی آزادی گفت که اگر از آنان خواسته شود آماده هستند که به آذربایجان کمک مالی و انسانی کنند.

محمد امین کریم
محمد امین کریم

آقای کریم گفت: "ملت و دولت افغانستان و همچنین حزب اسلامی در چوکات حمایتی قوانین جهانی از آذربایجان حمایت می‌کنند، اما تا به حال موضوع فرستادن قوا به آذربایجان مطرح نشده است، اگر از ما خواسته شود، نه تنها که ما بلکه تمام ملت از خواست برحق آذربایجان آمادۀ هرگونه همکاری و فداکاری هستیم."

افراد مسلح گلبدین حکمتیار در دهۀ ۹۰ هم در حمایت از آذربایجان در منطقۀ نگورنو قره‌باغ جنگیده اند و آقای حکمتیار هفتۀ گذشته از این خاطره‌اش با افتخار یاد کرد.

رد پای افغانستان در جنگ نگورنو-‌قره‌باغ

گفته می‌شود که در آن زمان حدود ۵ هزار شهروند افغانستان درگیر این جنگ شده بودند و نزدیک به ۷۰ تن‌شان کشته شدند.

جنگ آذربایجان و ارمنستان؛ روایتِ یک جنگجوی افغان از جنگ نگورنو قره‌باغ

وهرام پوگاسیون، سخنگوی گروه مسلح جدایی‌طلبان قره‌باغ به رادیوی عامۀ ارمنستان گفته است که بر اساس معلومات استخباراتی آنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به توافق رسیده اند که یک‌بار دیگر به جنگ ناگورنو- قره‌باغ جنجگو بفرستد.

او ادعا کرده که معلومات استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این جنگجویان تا چند روز دیگر به آذربایجان خواهند رسید.

حکومت افغانستان به پرسش‌های رادیوی آزادی در این باره پاسخ نداد.

جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقۀ مورد مناقشۀ نگورنو-قره‌باغ به تاریخ ۲۷ سپتمبر آغاز شد که بر اساس گزارش‌های رسمی تا به حال دست کم ۳۰۰ تن در این جنگ کشته شدند، اما گفته می‌شود تلفات این درگیری‌ها بیشتر از آمار ارائه شده است.

آذربایجان
آذربایجان

این دو کشور یک بار دیگر در سال ۱۹۹۴ در این منطقه با هم درگیر شده بودند که در آن درگیری‌ها حدود ۳۰ هزار تن کشته شدند.

کابل هم در درگیری کنونی از باکو حمایت کرده که در اعتراض به این واکنش دولت افغانستان، شورای ملی ارمنستان خواستار اخراج افغانستان از سازمان پیمان امنیت جمعی شد.

مردم ناگورنوی-قره‌باغ اصلاتاً ارمنی هستند که این منطقه در زمان حاکمیت شوروی سابق بخشی از خاک آذربایجان بود، اما پس از هم‌پاشیدن شوروی، درگیری میان ارمنستان و آذربایجان بر این منطقه آغاز شد.

XS
SM
MD
LG