لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

گروه طالبان حمله‌های شان‌را در بامیان شدت بخشیده اند


نما ای از جای خالی بت بودا در ولایت بامیان
نما ای از جای خالی بت بودا در ولایت بامیان

آرامش بخش‌های از بامیان نسبتاً آرام به تازگی برهم خورده. مقام‌های امنیتی می‌گویند اخیراً گروه طالبان همزمان با گفتگوهای بین افغانان حملات خود را در این ولایت شدت بخشیده است.
همزمان با ادامۀ روند گفتگوهای بین افغانان در دوحۀ قطر، هزاران کیلومتر دورتر ولایت مرکزی نسبتاً آرام بامیان به تازگی شاهد ناآرامی بوده.

هفتۀ گذشته، مقام‌ها گفتند که در حملۀ گروهی طالبان بر روستای باغک ولسوالی شیبر این ولایت بیش از۱۰ پولیس کشته و نزدیک به ۲۰۰ خانواده آواره شده اند.
محمد یاسین یکی از آوره‌گان جنگ اخیر در روستای باغک است. او اکنون با خانواده‌ای یازده نفری‌اش به مرکز بامیان آواره شده.

آرشیف، ولایت بامیان
آرشیف، ولایت بامیان

او ادعا می‌کند که جنگجویان پیش از آغاز حملات تهاجمی در این روستا، برادرش را به دلیل همکاری با نیروهای امنیتی، هنگام شب کشتند.

او گفت: "تا هنوز در هیچ دین و آیین چنین فرهنگی نبود که کسی شب وارد خانه‌ای کسی شود و پیش زن و فرزندانش او را بکشد. تا هنوز اگر ما جای دیگر امن نبودیم، در خانه امن بودیم. آنها حتی به طفل و زن برادرم رحم نکردند. از برادرم شش اولاد مانده که همه زیر سن است. حالا ما هیچگاه نمی‌توانیم پس به قریه خود برویم".

به گفته‌ای محمد یاسین پیش از این به دلیل هم‌مرز بودن قریۀ باغک با ولسوالی تاله و برفک بغلان، تهدیدات امنیتی وجود داشت. اما به گفتۀ یاسین طالبان در سال‌های گذشته به راه اندازی چنین حملات تهاجمی در این قریه موفق نشده بودند.

مولوی عبدالحکیم باشندۀ دیگر روستای باغک هم با خانواده‌ای پانزده نفری‌اش آواره شده.
او به رادیو آزادی در مورد وضعیت قریه‌اش بیشتر گفت: "یک تعداد مال از گرسنگی تلف شدند. زمین‌ها از بی‌آبی خشک شدند. یک تعداد خانه‌ها در اثر راکت تخریب شدند. مردم همه فرار کردند. تمام دکان‌های باغک به غارت برده شدند. فعلاً هم قریه کاملاً شکل نظامی را گرفته".

نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان

سید انور رحمتی والی بامیان است. او می‌گوید که طالبان با تشدید خشونت، گسترش جغرافیای جنگ و بالا بردن میزان نا امنی می‌خواهند در مذاکرات صلح افغانستان در قطر نشان دهند که از توان بالا برخوردار اند.

او می‌گوید: "این یک تظاهر است برای اینکه ما در بامیان استیم. حالا در اکثر جاهای که طالبان هستند رو آوردن به تشدید خشونت و رو آوردن به انتحار و انفجار".
ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان حمله‌های اخیر بر بامیان را تأیید می‌کند. او به رادیو آزادی گفت که جگنجویان این گروه خواستند که در بامیان "حضور فعال داشته باشند."

اما آقای رحمتی می‌گوید طالبان نمی توانند در بامیان جای پای یابند.

او افزود: "ما نیروی کافی داریم. آمادگی نظامی داریم. تمام مردم بامیان و نیروهای دولتی در برابر طالبان به صورت منسجم ایستاده اند و طالبان به جز نوار مرزی در هیچ ساحۀ بامیان حضور ندارد. ما می‌توانیم به صورت قطعی از امنیت موجوده بامیان حفاظت کنیم".

با این وصف، عده‌ای از مردم بامیان مسئولان محلی را به ضعف و بی‌توجهی متهم می‌کنند.

عبدالرحیم علی‌یار نمایندۀ مردم بامیان در شورای ملی خواستار استقرار تعداد بیشتر نیروهای امنیتی در بامیان شده است.

او می‌گوید: "متأسفانه تشکیلات پولیس بامیان بسیار کم است و تعداد نیروی که در بامیان است به هیچ وجه پاسخگو نیستند. تشکیل این قطعات باید افزایش پیدا کند".

حمله‌های تازه‌ای طالبان به بامیان نسبتاً آرام در حالی صورت می‌گیرد که نزدیک به یک ماه پیش روند گفتگوهای صلح در قطر آغاز شد. حکومت افغانستان خواستار برقراری آتش بس است، اما طالبان تا کنون از برقراری آتش‌بس سرتاسری خودداری کرده اند.

این خبر، نوید بازگشت به روستای باغک را از آوره‌گان این روستا مثل محمد یاسین گرفته است.

XS
SM
MD
LG