لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

'اختلاف‌ها در مورد ساختن چارچوب آغاز مذاکرات صلح افغانستان حل نشده است'


افتتاح روند گفتگو‌های صلح در قطر
افتتاح روند گفتگو‌های صلح در قطر

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان نزدیک یک ماه پیش روند گفتگو‌های صلح در قطر را رسماً افتتاح کرد، اما تا حال اختلاف‌ها در مورد ساختن چارچوب به هدف آغاز مذاکرات صلح افغانستان حل نشده.

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر در بارۀ موارد اختلافی جزئیات نمی‌دهند.

اما آنچه به رسانه‌ها درز کرده از اختلاف نظر‌ها در مورد پیشبرد گفتگو‌ها و فیصله‌های آن بر اساس اصول فقه حنفی و همچنان اساس قرار دادن توافق طالبان با امریکا در گفتگو‌ها حکایت می‌کند.

با این وصف، برخی از اعضای هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان هر دو به ادامۀ این گفتگو‌ها خوشبین اند.

حبیبه سرابی عضو تیم مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان یکی از آنان است.

خانم سرابی می‌گوید: "تماس‌ها جریان دارد . معلومدار که گفتگو و مذاکره همیشه زمانگیر بوده و مدت زیادی را در بر میگیرد. وقتی که گفتگو به درازا کشانده شود این معنا را ندارد که به بن بست برخورده است."

حبیبه سرابی عضو تیم مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان
حبیبه سرابی عضو تیم مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان

او افزود که تلاش برای به ثمر رساندن گفتگو‌ها ادامه دارد.

همزمان، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر در پیامی به رادیو آزادی گفت، مذاکرات نشیب‌ و فرازهایی دارد.

او گفت که امیدوار اند در نهایت تفاهمی صورت بگیرد.

او اضافه کرد: "پیام ما این است که نباید نا امید باشیم و نه هم اینکه نباید فکر کنیم که همه مشکلات در مدت کوتاه و به زودی حل و فصل می‌شود."

او در ادامه گفت: "تجربه این است که هر چند مسائل پيچده تر باشد، ولی در نهایت يک راه حل خواهد داشت."

نادر نادری، سخنگوی هیئت دولت افغانستان به تازگی به خبرنگاران در دوحه گفت که پس از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات، به زودی در مورد کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس گفتگو می‌شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم از طالبان خواست که راه گفتگو را با جدیت در پیش گیرند و به گفتۀ او از آتش‌بس نترسند.

رئیس جمهور غنی هم این سخنان را روز سه شنبه (ششم ماه اکتوبر) در مرکز مطالعات منازعه و بشر دوستانه در دوحه پایتخت قطر گفت.

باوصف این درخواست‌ها، طالبان تا اکنون از برقراری آتش‌بس سرتاسری خودداری کرده اند. از میزان جنگ بین نیروهای افغان و طالبان هم چندان کاسته نشده.

عارف سحر استاد پوهنتون و محقق در رشتۀ امنیت بین‌الملل و تروریزم در لندن است. او می‌گوید که دولت ایالات متحده به پروسۀ صلح افغانستان به عنوان دست آویز انتخاباتی می‌بیند.

آقای سحر می‌افزاید: "{امریکا} همواره تلاش کرده که زمینه را برای خروج نیروهایش قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه بعدی فراهم بکند.»

او افزود که طالبان از این فرصت استفاده کرده و فشار بر حکومت افغانستان را افزایش داده اند تا به گفتۀ او بتوانند در چانه زنی‌ها امتیاز بیشتر به دست آرند.

XS
SM
MD
LG