لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

روز جهانی پست؛ چالش‌ها فرا راه خدمات پستی در افغانستان


بخش توزیع بسته‌های کوچک وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
بخش توزیع بسته‌های کوچک وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

هرچند تکنالوژی ارتباطات را در جهان ساده ساخته است اما هنوز هم پُست رسانی از نیازهای جدی و خدمات روبه رشد است.

روح الله نوری هر صبح بسته‌های پارسل را از پسته خانه مرکزی کابل می‌گیرد و با استفاده از بایسکلش به آدرس‌های معین می‌رساند.

این بار مامور است که بسته‌یی را به شوربازار برساند – بخشی از کابل کهنه با خانه‌های غیرپلانی و نشانی‌های مغلق و غیرقابل تشخیص.

ناگزیر است چندین بار آدرس را از باشندگان منطقه بپرسد: "من به شور بازار شهر کهنه می‌روم. فعلن در کوچه تنور سازی هستم. به دلیل ازدحام از بایسکل استفاده می‌کنم اما با مشکلات زیادی رو به رو هستم."

آرشیف، بخشی از شهر کهنه کابل
آرشیف، بخشی از شهر کهنه کابل

روح الله نوری سی سال دارد. او می‌گوید ده سال می‌شود به عنوان پست رسان در شهر کابل کار می‌کند اما آنچه در کارش او را با چالش روبرو ساخته است پیچیدگی آدرس‌ها است.

۹ اکتوبر به عنوان روز جهانی پست شناخته شده و در این روز هر سال نشست هایی نیز به منظور بررسی خدمات پستی برگزار می‌شود.

اما در افغانستان هنوز نیز بخش پست آن‌گونه که لازم است پیشرفت نداشته و شکایت‌های از ارائه خدمات و قیمت آن وجود دارد.

اورانوس که به پسته خانه مرکزی آمده و بسته‌یی را به جرمنی می‌فرستد، در این مورد به رادیو آزادی گفت: "من از ارائه خدمات افغان پست راضی نیستم چون درگذشته یک کیلو پارسل در بدل ۱۵۰۰ افغانی فرستاده می‌شد اما حالا قیمت آن به ۴۰۰۰ افغانی رسیده است. من به جرمنی پارسل می‌فرستم که قیمت آن ۱۱۹۰۰ افغانی شد. اما مجبور هستیم و چاره دیگری نداریم."

در حال حاضر در کنار شرکت دولتی پست ۸ شرکت خصوصی پست رسانی نیز در افغانستان فعالیت دارند.

شرکت دولتی پست یک کیلو بسته را به اروپا در بدل حدود ۴۰۰۰ افغانی می‌رساند اما شماری از شرکت‌های خصوصی عین خدمات را در بدل بیش از ۱۰ هزار افغانی انجام می‌دهد.

آرشیف، یکی از پسته خانه های شهر کابل
آرشیف، یکی از پسته خانه های شهر کابل

در همین حال شرکت افغان پست می‌گوید که در حال حاضر ۴۶۳ پسته خانه در سطح افغانستان وجود دارند که ۲۰ آن در شهر کابل فعالیت می‌کند.

احمد وحید ویس رئیس این شرکت به رادیو آزادی گفت که با شاروالی کابل روی آدرس‌های پستی کار جریان دارد و تلاش می‌شود که خدمات این شرکت گسترده و بهتر شود: ​"بدون آدرس پستی شاروالی کد پستی ما انجام شده نمی‌تواند. آدرس‌ها در شهر کابل بسیار مهم است چون پس از آن ما می‌توانیم آدرس‌های کد پستی را تطبیق کنیم. این یکی از پروژه‌های حیاتی ما است و برای سال آینده خورشیدی آن را برنامه ریزی کرده ایم. این پروژه با شاروالی یکجا عملی می‌شود و از قبل میان شرکت پست و شاروالی همآهنگی صورت گرفته است."

به گفته او شرکت افغان پست در سال‌های گذشته نزدیک به ۸۰ میلیون افغانی عاید سالانه داشت اما سال گذشته پیش از گسترش ویروس کرونا این عاید به ۵۰۰ میلیون افغانی در سال رسیده بود.

در حال حاضر توزیع وثایق، اسناد تحصیلی، تذکره و پاسپورت از طریق ۱۶ پسته خانه شهر کابل به مردم صورت می‌گیرد و در تمام ولایت‌های افغانستان پاسپورت نیز از طریق پسته خانه‌ها توزیع می‌شود.

فعالیت‌های پستی برای نخستین بار در سال ۱۲۴۹ هجری خورشیدی در زمان سلطنت امیر شیرعلی خان در افغانستان به میان آمد. حالا با گذشت بیش از یک و نیم سده و با نیازی که به پست رسانی در افغانستان وجود دارد به باور مسئولان هنوزهم زمان زیادی نیاز است تا این خدمات با معیارهای جهانی برابر شود.

XS
SM
MD
LG