لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

رئیس جمهور قرغیزستان از قدرت کنار می‌رود


سورنبای جینبکف رئیس جمهور قرغیزستان
سورنبای جینبکف رئیس جمهور قرغیزستان

سورنبای جینبکف رئیس جمهور قرغیزستان امروز ۹ اکتوبر در اعلامیه‌ای که در صفحه رسمی انترنتی وی نشر شد گفت: "پس از تصویب مقام‌های مشروع" او آماده است که سمت ریاست جمهوری را ترک کند.

این اعلامیه ساعاتی پس از آن نشر شد که دفتر ریاست جمهوری قرغیزستان گفت که استعفای رئیس جمهور در مذاکرات میان حکومت و رهبران اپوزیسیون مطرح نشده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی چهارم اکتوبر، قرغیزستان شاهد تظاهرات گسترده شد که در آن رهبران احزاب مخالف دولت ادعای تقلب گسترده را کرده و خواستار لغو نتایج آن شدند.

بر اساس نتایج این انتخابات از جمع شانزده حزب اشتراک کننده، تنها چهار حزب توانست حد اوسط را برای راه یابی به پارلمان از آن خود کنند که سه حزب آن نزدیک به رئیس جمهور این کشور تلقی می‌شوند.

اعتراض‌ها در این کشور زمانی به خشونت گرایید که معترضان به ساختمان‌های دولتی هجوم بردند و برخی آن‌ها را از جمله ساختمان پارلمان و رادیو و تلویزیون دولتی را تحت تصرف خود در آوردند.

معترضان در قرغیزستان
معترضان در قرغیزستان

گروه‌های اپوزیسیون، کابینه قرغیزستان را به استعفی واداشته اند و کمیسیون انتخابات را هم مجبور به لغو نتایج انتخابات پارلمانی کرده اند اما تا هنوز نتوانسته اند روی این که چه کسی یک دولت موقت را در آن کشور رهبری کند، به توافق برسند.

اداره سورنبای جینبکف یکی از متحدان نزدیک روسیه خوانده می‌شود.

سفیر روسیه در بیشکک به تازگی خواستار راه حل قانونی برای بحران فعلی قرغیزستان شده و گفته که امنیت شهروندان و ثبات داخلی این کشور باید در اولویت قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG