لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

سرگی لاوروف: میان آذربایجان و ارمنستان امروز آتش‌بس برقرار می‌شود


سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز (صبح زود) گفت که آذربایجان و ارمنستان به آتش‌بس موافقه کردند و این آتش‌بس از ساعت ۱۲ ظهر امروز (دهم اکتوبر) جاری می‌شود.

هم‌زمان با آن مذاکرات همه‌جانبه به هدف خاتمه دادن به جنگ‌های کنونی در منطقه ناگورنو-قره باغ آغاز می‌شود.

این خبر بعد از ۱۲ ساعت صحبت‌های پیهم در مسکو بین وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و آذربایجان، اعلام شد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه افزود: "به اساس تقاضای رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین و در راستای توافقنامه‌ها بین ولادمیر پوتین، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و پاشینیان صدراعظم ارمنستان، طرفین توافق کردند که سر از ساعت ۱۲ ظهر امروز (۱۰ اکتوبر) برای اهداف بشردوستانه آتش‌بس کنند و مطابق با اصول صلیب سرخ بین‌المللی اسیرهای جنگی را مبادله و همچنان اجساد کشته شده‌گان را انتقال بدهند."

دوطرف یعنی آذربایجان و ارمنستان می‌گویند مذاکرات بر این تمرکز خواهد داشت که یک راه حل صلح‌آمیز فوری به بحران ناگورنو-قره باغ پیدا شود.

ناگورنو-قره باغ از سوی جامعه جهانی به حیث یک بخش آذربایجان به‌ رسمیت شناخته شده ، اما از سال ۱۹۹۴ به این‌سو ارمنی‌های تحت حمایت ارمنستان کنترول آن را به‌دست گرفته اند.

نقشه ناگورنو-قره باغ
نقشه ناگورنو-قره باغ

جنگها در این منطقه در سال‌های اول دهه ۱۹۹۰ بعد از سقوط شوری سابق آغاز گردید و در سال ۱۹۹۴ آتش‌بس در منطقه حاکم شد.

از آن‌وقت به بعد ناگورنو-قره باغ توسط ارمنی‌ها اداره شده و سبب گریده است که هزاران آذری بیجا شده از این منطقه، در یک ربع قرن همچون مهاجرین داخلی جنگ زنده‌گی کنند.

همزمان با آغاز مذاکرات بین وزرای خارجه سه کشور در مسکو، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان گفت او به ارمنستان آخرین چانس را می‌دهد که این بحران را صلح‌آمیز حل کند.

به گفته رئیس جمهور آذربایجان فعلاً این بحران از راه نظامی در حال حل شدن است و راه های سیاسی در قدم بعدی قرار گرفته اند.

او هشدار داد تقریباً ۳ دهه صحبت‌های بین‌المللی یک انج پیشرفت نداشته و یک انچ سرزمین اشغالی را هم به آذربایجان برنگردانده است.

XS
SM
MD
LG