لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

دانش: طالبان از پذیرش پیش‌برد مذاکرات به اساس قرآن و سنت شانه خالی می‌کنند


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

پس از طولانی شدن اختلاف‌ها بر سر برخی موارد طرزالعمل کاری مذاکرات میان هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، دولت افغانستان می‌گوید که اساس مذاکرات باید قرآن و سنت باشد.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در پیوند به صلح دولت همواره پیشگام بوده و طالبان هر از گاهی بهانه‌جویی می‌کنند.

آقای دانش در همایشی در لوی سارنوالی گفت که نپذیرفتن آتش‌بس از سوی طالبان، تشدید جنگ و خشونت از سوی این گروه و به بن‌بست کشیدن مذاکرات صلح میان افغانان با اصرار روی برخی موارد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات، دولت افغانستان را در جایگاه بهتری قرار داده است.

به گفتۀ آقای دانش، با توجه به این موضوعات، طالبان از لحاظ منطق در موضع دفاعی قرار دارند.

معاون دوم ریاست جمهوری افزود بر خلاف طالبان، تیم مذاکراتی دولت افغانستان تأکید دارد که اساس گفت‌وگوهای صلح میان افغانان باید قرآن و سنت باشد: "هیئت طالبان امروز تأکید دارند که توافق‌نامۀ طالبان با امریکا مبنای همه چیز قرار گیرد. در حالی که از جانب هیئت افغانستان پیشنهاد شده که مبنای همه چیز قرآن، سنت و یا شریعت باشد. طالبان امروز برای کسب قدرت از شریعت که شعار همیشگی‌شان بود، شانه خالی می‌کنند."

محمد معصوم ستانکزی
محمد معصوم ستانکزی

در همین حال معصوم ستانکزی، رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز در برگۀ توییترش نوشت که ‏امیدوار است که مذاکرات صلح در روشنی قرآن و سنت نتایج مطلوبی را بر اساس خواست مردم داشته باشد.

آقای ستانکزی از آنچه که وی صبر و شکیبایی مردم برای ختم جنگ و تأمین صلح عنوان کرده، قدردانی کرده است.

اما گروه طالبان چنین اظهارات را ادامۀ بهانه‌جویی دانسته است. این گروه پافشاری دارد که توافق‌نامه صلح این گروه با امریکا و فقه حنفی مبنای مذاکرات صلح با دولت باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه در پیامی به رادیو آزادی گفت که دولت افغانستان می‌خواهد این توافق‌نامه که به گفته او براساس قرآن و سنت ترتیب شده، بی‌اعتبار شود.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر

پس از چند روز توقف دیدارهای گفت‌وگو کنندگان دو طرف در قطر، برخی اعضای هیئت گفت‌وگو کننده دولت گفته‌اند که ممکن است امروز شنبه اعضای گروه تماس دو طرف با هم دیدار کند. محمد نعیم، سخنگوی هیئت طالبان گفته که هنوز مشخص نیست که چنین دیداری صورت گیرد.

آقای دانش در همایش امروز شنبه در لوی سارنوالی از کسانی که نظام قضایی کشور را با رویکرد طالبان مقایسه می‌کنند، به شدت انتقاد کرد.

او گفت که در نهادهای قضایی افغانستان هیچ فردی به جرم عضویت گروه طالبان مجازات نشده، بلکه همه مجرمان براساس جرمی که داشته‌اند مجازات شده‌اند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان افزود که طالبان کارمندان دولت را صرفاً به دلیل کار با دولت به صورت صحرایی محاکمه می‌کنند و می‌کشند.

گروه طالبان به اظهارات تازه آقای دانش در این مورد اظهار نظر نکرده، اما در گذشته بارها کارمندان دولت را به عنوان اهداف نظامی اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG