لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

نگرانی باشندگان کابل از افزایش جرم‌های جنایی


آرشیف، کابل
آرشیف، کابل

افزایش جرم‌های جنایی در کابل باعث نگرانی شدید باشندگان آن شده است.

سارقان، باندهای مسلح جنایت‌کار و افراد مسلح غیر مسئول، زندگی باشندگان شهر حدود هفت میلیونی کابل را تلخ کرده است.

صابر عزیز خبرنگار افغان با پخش یک ویدیو از طریق فیسبوک ادعا کرده که شام جمعه تیراندازی برای ۲۰ دقیقه در منطقۀ خوشحال خان مینه در کابل ادامه داشت.

اخیراً کمپاین "کابل امن نیست" در شبکه‌های اجتماعی نیز آغاز شده و مردم از مقام‌های مسئول می‌خواهند تا راه‌هایی امن ساختن شهر را بیابند.

علاوه بر خبرنگاران، بسیاری جوانان پایتخت افغانستان نیز بار دیگر هشتگ "کابل امن نیست" را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر راه اندازی کرده‌اند.

شماری هم با کنایه نوشته اند که "در کابل، فقط داخل ارگ امن است و مردم در بیرون، حتی نزدیک دیوارهای آن هم در امان نیستند."

آرشیف، موتر پولیس که توسط بمب مقناطیسی منفجر شده است
آرشیف، موتر پولیس که توسط بمب مقناطیسی منفجر شده است

کفایت قادری که به تازگی با دزدان در کابل مواجه شده می‌گوید که بخت با وی یاری کرده که زنده بماند: "خانه‌ام در منطقۀ کمپنی است، ساعت هشت و نیم شب از موتر پیاده شده بسوی خانه روان بودم که سه تن توقفم دادند، دو تن آن‌ها مسلح بودند، تفنگچه را به سرم گرفته، چهار هزار افغانی و اسناد مهم ام را از من گرفتند."

ذبیح‌الله باشندۀ دیگر کابل دو بار با دزدان مقابل شده و قربانی سرقت‌های مسلحانه بوده است: "یک‌بار با تکسی سوی دفتر روان بودم که با دزدان مقابل شدم و همه چیزم را بردند. باز دیگر از دفتر خانه می‌آمدم که دزدان بالایم صدا کردند تکان نخورم، موبایل و پول‌هایم را بردند و همان شب، فوراً به حوزه اطلاع دادم."

قربانیان جرم‌های جنایی در کابل می‌گویند، عاملان همچو قضایا اول دستگیر نمی‌شوند و اگر هم شوند، برخورد جدی با آن‌ها نمی‌شود.

پولیس کابل نگرانی باشندگان این شهر را به جا دانسته، اما می‌گوید که در مبارزه با جرایم آرام نه نشسته اند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیۀ کابل می‌گوید: "نگرانی‌هایی مردم کابل در مورد امنیت برای پولیس قابل درک و محسوس است. تیم امنیتی کابل شبانه روز در تلاش است تا وضعیت را تغییر دهد. در ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۲۰ تن در شهر و ولسوالی‌های کابل دستگیر شده‌اند. بیش از ۲۰ تن به ارتباط جرایم جنایی دستگیر شده‌اند."

فردوس فرامرز، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل
فردوس فرامرز، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل

علاوه بر مجرمان جنایی، انفجار ماین‌های مقناطیسی و قتل‌های هدفمند نیز درد سر دیگر مردم کابل است که در اواخر افزایش یافته و قربانیان این رویدادها را اکثراً کارمندان ملکی و نظامی دولت تشکیل می‌دهند.

گرچه در این اواخر ریاست امنیت ملی افغانستان از دستگیری یک گروه تروریستی ۱۵ نفری خبر داد که به گفتۀ این ریاست در قتل‌های هدفمند دست داشتند و آن را مربوط به گروه طالبان دانست، اما طالبان ارتباط با این افراد را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG