لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

اکونومیست در باره پولیو در افغانستان و پاکستان مطلبی نوشته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • اکونومیست

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که پولیو یا فلج کودکان در آن‌ها هنوز ریشه کن نشده است.

نشریه اکونومیست در این باره مطلبی نشر کرده.

در مطلب می‌خوانیم که شیوع ویروس همه‌گیر کرونا به افزایش واقعات مثبت پولیو در این دو کشور کمک کرده، زیرا اجرای کمپاین‌های تطبیق واکسین ضد پولیو به تأخیر افتاده است.

اکونومیست نوشته که سازمان صحی جهان، افریقا را در ماه آگست عاری از پولیو اعلام کرد.

در ادامۀ مطلب آمده که تا ۳۰ سال پیش، ۳۵۰ هزار کودک در جهان به پولیو مبتلا می‌شدند اما حالا این بیماری صرف در افغانستان و پاکستان باقی‌مانده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که از آغاز سال روان میلادی به این‌طرف ۴۶ واقعۀ مثبت پولیو در این کشور ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۸ در پاکستان ۱۲ مورد مثبت پولیو ثبت شده بود اما پارسال از ثبت ۱۴۷ واقعۀ جدید در آن کشور گزارش شد.

نگرانی‌های وجود دارد که با ادامۀ محدودیت‌های که به هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا وضع شده، کمپاین‌های تطبیق واکسین ضد پولیو باز هم در زمان معین اجرا نخواهد شد و در نتیجه واقعات پولیو در این دو کشور دیگر هم افزایش خواهد یافت.

  • دَ هیل

روزنامۀ دَهیل مطلبی را در بارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نشر کرده.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در تویتی هفتۀ گذشته گفت که نظامیان آن کشور در افغانستان تا جشن کرسمس به امریکا برگردند.

روزنامه پرسیده که پلان دقیق نیروهای امریکایی در افغانستان چیست؟

در مطلب می‌خوانیم که چند ساعت پیش از این اعلام ترمپ، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی او گفت که تا اوائل سال آیندۀ میلادی، ۲،۵۰۰ تن از نیروهای امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

به نوشتۀ روزنامه، تویت رئیس جمهور ترمپ دربارۀ خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان و اظهارات اوبراین با حرف‌های دیگر مقام‌های امریکایی در تناقض قرار دارد که می‌گویند، پیش از آن که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان تا به چهارونیم هزار تن کاهش داده شود، وضعیت موجود در این کشور ارزیابی خواهد شد.

مقام‌های ایالات متحده در گذشته هم گفته بودند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و کاهش خشونت در این کشور بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG