لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

روزنامه‌های کابل به افزایش جرم‌های جنایی و روند صلح تمرکز کرده‌اند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های امروز کابل بیشتر در مورد رویدادهای جنایی در شهر کابل و روند صلح مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به رویدادهای دزدی و قتل در شهر کابل نوشته است "به جز ارگ و ساختمان‌های دولتی در هر منطقه شهر کابل همه روز ده‌ها رویداد جنایی رخ می‌دهد و سرقت موبایل، پول و برخی وسایل دیگر عادی شده است."

سرمقاله نویس نوشته است، افزایش رویدادهای سرقت و قتل در شهر کابل بی پیشینه است. به گفتۀ نویسنده در ۲۰ سال گذشته چنین نبوده که دزدان آنقدر توانا باشند که در روز روشن وسایل مردم را دزدی کرده، آنان را زخمی و یا هم از بین ببرند.

اما نویسنده اینجا وزارت داخله را بی کفایت دانسته و ادعا کرده است که این وزارت از سوی دزدان و مفسدان رهبری می‌شود و کرسی‌های فرماندهی پولیس، آمران حوزه‌های پولیس و حتی بست‌های پایین آن فروخته می‌شود.

به گفتۀ سرمقاله نویس، مسولان تقرر یافته بخاطر بدست آوردن پول‌های پرداخت کرده و سود شان دست به هر کار می‌زنند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح هم سرمقاله‌اش را به رویدادهای دزدی و اختطاف در شهرهای بزرگ کشور به شمول کابل اختصاص داده است.

روزنامه نوشته است در این اواخر هیچ فردی خود را مصون احساس نمی‌کند و ادارۀ شهر بدست دزدان مسلح است.

نویسنده این نگرانی را هم مطرح کرده است که در حال حاضر کابل و شهرهای بزرگ در چنگ دزدان و اختطاف‌چیان است و پولیس عملا هیچ اقدام نمی‌کند.

به گفته سرمقاله نویس، این دزدان بیشتر حمایت زورمندان را باخود دارند و به همین دلیل پس از بازداشت کوتاه مدت دوباره رها می‌شوند.

  • هیواد

روزنامه هیواد در مورد صلح نوشته است.

روزنامه نوشته است، در حالی‌که هیئت‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان در قطر برای پیشرفت مذاکرات صلح لحظه شماری می‌کنند نماینده‌گان امریکا، افغانستان و ترکمنستان از طریق ویدیو کنفرانس بخاطر صلح و ثبات افغانستان روی ارزش همکاری‌های مشترک تاکید کرده‌اند.

به باور سرمقاله نویس، در رابطه به روند صلح باید اجماع کشورهایی که در جنگ افغانستان منافع‌شان را دنبال می‌کنند نیز به میان آید و به آن‌ها قناعت داده شود که جنگ در افغانستان جنایت بشری بوده و آن کشورها هم از این جنگ متضرر می‌شوند.

XS
SM
MD
LG