لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

کمبود کتاب درسی یکی از مشکلات عمده در مکاتب افغانستان


آرشیف، کتاب‌های صنف های مختلف در یکی از کتابفروشی های شهر کابل.
آرشیف، کتاب‌های صنف های مختلف در یکی از کتابفروشی های شهر کابل.

سخنگوی وزارت معارف گفته که قرار است ۳۷ میلیون جلد کتاب درسی به شاگردان مکتب‌ها توزیع شود.

ده روز مُزد کار یک مرد سبزی‌فروش کابلی هزینه خرید کتاب‌های درسی فرزندان دانش‌آموزش شد.

توریالی برای فرزندانش آرزوهای بلندی دارد، اما دست فرزندانش برای دسترسی به کتاب‌های درسی کوتاه است. او پس از رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و آغاز آموزش حضوری در مکاتب، هشتصد افغانی از خوراکش کم کرد و به فرزندانش کتاب درسی خرید: "در مکتب درست درس نیست. کتاب نیست. نمی‌دانم آینده فرزندان ما با این وضعیت چه خواهد شد؟ در طول روز با فروش ترکاری همین‌قدر پول به دست می‌آورم که نان و آب اولاد شود، اما مجبور هستم برای اینکه آینده از آنان چیزی ساخته شود، پول دسترخوان را مصرف کتاب و کتابجه‌شان کنم."

وقتی توریالی صحبت می‌کرد و سبزی می‌فروخت، شماری از دانش‌آموزان از کنارش رد می‌شدند. چند تن آنها متوجه مصاحبه ما شدند و گفتند کتاب‌های درسی کهنه و تقلبی از بازار می‌خرند.

شاگردان در یکی از مکاتب ولایت جوزجان
شاگردان در یکی از مکاتب ولایت جوزجان

ادریس دانش‌آموز صنف هفتم مکتب عبدالهادی داوی یکی از آنها است: "هرقدر که صنف بلند می‌رود هزینه کتاب نیز بلند می‌رود. هر کتاب چاپ رنگه برایم ۵۰ تا ۶۰ افغانی تمام شده. مجموع آن ۱۵۰۰ افغانی شد. پدرم برای تمام ما ۳۰۰۰ افغانی کتاب خریده. هم‌صنفی‌هایی هم دارم که بسیار اقتصاد ضعیف دارند."

احسان دانش‌آموز دیگری می‌گوید کتاب‌های دست دوم را که از بازار خریده به دلیل کهنه بودن قابل استفاده نیست: "کتاب‌هایی که من خریداری کرده‌ام، بسیار کهنه است. ۸۰۰ یا ۹۰۰ افغانی شده چون از درس عقب می‌ماندیم و استادان هر روز می‌گفتند که باید کتاب خریداری کنیم. مجبور شدم خریداری کنم، اگر وزارت کتاب توزیع می‌کرد، ما چرا خریداری می‌کردیم."

کمبود کتاب درسی آموزش میلیون‌ها دانش‌آموز را در سراسر افغانستان تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی به کتاب دست دوم و کاپی در بازار دسترسی ندارند، مجبورند چند دانش‌آموز از کتاب‌ها به صورت مشترک استفاده کنند یا یادداشت بگیرند.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان

وزارت معارف اعلام کرده که در پاسخ به این نیازمندی‌ها ۳۷ میلیون جلد کتاب درسی را آماده چاپ کرده است. نوریه نُزهت، سخنگوی این وزارت: "قرار است ۳۷ میلیون جلد دیگر نیز چاپ شود. یک مشکل فنی در پروسه چاپ بوده که به زودی مرفوع می‌شود."

براساس آمار وزارت معارف، در حال حاضر در مکاتب دولتی هفت میلیون و سه‌صد هزار متعلم آموزش می‌بینند، اما وزارت معارف شمار کل کتاب‌های مورد نیاز آنها را مشخص نکرده است.

سخنگوی وزارت معارف می‌گوید این وزارت پارسال ۱۲ میلیون جلد کتاب جدید درسی چاپ و به دانش‌آموزان توزیع کرد. افزون بر آن، ۳۷ میلیون جلد دیگر که از چاپ‌های قدیم مانده، پارسال توزیع شد. به گفته خانم نُزهت، یک میلیون جلد کتاب دیگر را از دانش‌آموزان جمع و دوباره به دانش‌آموزان دیگر توزیع کرده است.

XS
SM
MD
LG