لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

'تلاش‌ها برای انتقال کودکان بازداشت شدۀ افغان در پاکستان، آغاز شده است'


آرشیف، یکی از مدارس دینی پاکستان
آرشیف، یکی از مدارس دینی پاکستان

با آنکه آموزش دینی افغان‌ها در مدارس دینی پاکستان سخن تازه‌ای نیست، اما این نخستین باری است که شماری از کودکان افغان به دلیل نداشتن اسناد قانونی در یک مدرسه دینی در ایالت خیبرپشتونخوا آن کشور بازداشت می‌شوند.

تا حالا تاریخ دقیق گرفتاری این کودکان افغان مشخص نیست، اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که برای رهایی آنها، سفارت این کشور در اسلام‌آباد تلاش‌ها را آغاز کرده است.

گران هیواد سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت: "سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و قونسلگری این کشور در پیشاور موضوع ده کودک افغانی را که به گونه غیر قانونی به پاکستان انتقال شده بودند از نزدیک دنبال می‌کند. با جانب پاکستان در مورد تسلیمی و انتقال این کودکان به گونه دوامدار در تماس هستند."

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

آقای هیواد اما نگفت که این کودکان چرا بدون اسناد قانونی به پاکستان رفته‌بودند؟

در عین حال عبدالحمید از مسئولان قونسلگری افغانستان در پیشاور به رسانه‌های محلی گفته که این کودکان باشنده‌های اصلی یکی از محلات زیر کنترل گروه طالبان در ولایت بدخشان هستند.

این مسئول قونسلگری افغانستان در پیشاور همچنین گفته که کودکان بازداشت شده را طالبان برای فراگیری آموزش دینی به گونه غیر قانونی به یکی از مدارس دینی اکوره ختک که از آن نام گرفته نشده، فرستاده بودند.

اما گروه طالبان تا حالا در این مورد اظهار نظر نکرده‌است.

براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، محکمه ایالتی خیبرپشتونخوا روز شنبه دستور داده که این کودکان به منظور پیوستن با خانواده‌های‌شان به قونسلگری افغانستان در پیشاور سپرده شوند.

محکمه همچنان گفته است که برای بررسی بیشتر، مسئولان این مدرسه نیز باید بازداشت شوند.

آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان
آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان

در همین حال آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که پاکستان با این اقدام می‌خواهد به جهان نشان دهد که برضد افراطیت عمل می‌کند: "پاکستان می‌خواهد که با این کار به دنیا نشان دهد که جلو افراطیت را می‌گیرد. به همین دلیل این چند کودک را به اتهام نداشتن اسناد قانونی گرفتار کرده است. هزاران کودک در آن کشور در حال حاضر به سر می‌برند. در مدارس دینی جذب می‌شوند و به آنها افراطیت آموزش داده می‌شود و از آنها برضد خاک‌شان استفاده می‌شود."

موضوع آموزش دینی جوانان و نوجوانان افغان در مدارس دینی پاکستان همواره با انتقادهایی در داخل افغانستان رو به رو بوده است.

پیش از این بارها گفته شده که در مدارس دینی پاکستان، به جوانان و نوجوانان افغان افراطیت آموزش داده می‌شود و آنها بر ضد کشورشان تحریک می‌شوند.

حتی شماری از مقام‌های افغان پیش از این گفته‌اند که بیشتری عاملان حمله‌های انتحاری در مدارس دینی پاکستان آموزش دیده‌اند اما پاکستان چنین اتهام‌ها را همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG