لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

عبدالله عبدالله: با آغاز گفتگوهای صلح، خشونت‌ها افزایش یافته اند


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید با آغاز گفتگوهای صلح خشونت در این کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید مردم به نتایج گفتگوهای صلح امیدواراند، اما افزایش خشونت آنها را نگران کرده است.

آقای عبدالله روز دوشنبه در مراسم افتتاح یک نهاد خیریه موسوم به "زمزم" در کابل گفت که مردم از وضعیت جاری خسته شده‌اند و لازم است جنگ متوقف شود.

آقای عبدالله افزود: "گام‌های نخست که برداشته شده است، ابتدایی آن بسیارمهم و تاریخی است، اما تمام مردم افغانستان آرزوی پیشرفت سریع را دارند، اما در شرایط کنونی نه تنها که خشونت‌ها کاهش نیافته است، بلکه بیشتر هم شده و برای مردم سوال‌های را ایجاد کرده است."

آقای عبدالله با اشاره به تصمیم اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا عید کریسمس، گفت : "هر کشوری اختیار دارد که در مورد نیروهای خود تصمیم بگیرد."

آقای عبدالله تأکید کرد که به‌عنوان یک مسئول به همه مردم اطمینان می‌دهد که جامعه بین‌المللی افغانستان را تنها نمی‌گذارد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود که نهادهای حمایت‌کننده بین‌المللی همه صلح به رهبری افغانها، تأمین حقوق زنان، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و فراهم شدن زمینه زندگی مرفه همکار حکومت افغانستان هستند.

پیش از این صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که جامعه بین‌المللی روابط قوی خود را با افغانستان حفظ می‌کند.

آقای صدیقی روز دوشنبه در یک نشست خبری در مورد افزایش خشونت در گفتگوهای صلح گفت که طالبان باید ازجنگ دست بکشند و بدانند که از راه جنگ کامیاب نمی‌شوند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

عبدالله عبدالله در حالی به افزایش خشونت‌ها اشاره می‌کند که طالبان روز گذشته حملات خود را در ولایت هلمند شدت بخشیده‌اند.

تلاش کردیم در مورد اظهارات تازه عبدالله عبدالله در مورد افزایش خشونت‌ها نظر طالبان را نیز داشته باشیم، اما این گروه تا نشر این گزارش هم به رادیو آزادی چیزی نگفت.

اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه گفته بود که نیروهای دولتی مسئول افزایش خشونت هستند- ادعایی که مقامهای دولتی آن را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG