لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

آغاز درگیری‌های تازه میان ارمنستان و آذربایجان در نگورنو قره‌باغ


درگیری میان ارمنستان و آذربایجان
درگیری میان ارمنستان و آذربایجان

درگیری‌های تازه میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه مرزی نگورنو قره‌باغ آغاز شده‌است.

نیروهای ارمنستان و آذربایجان به درگیری‌های سنگین ادامه داده‌اند و در عین حال یکدیگر شان را به تخطی از آتش‌بس متهم می‌کنند.

وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه (۱۲ اکتوبر) ارمنستان را متهم کرد که با تخطی از آتش‌بس، بر مرکزهای نیروهای این کشور حمله کرده‌اند.

آن‌سو وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید، آذربایجان حمله‌های شدید را در جبهه جنوب نگورنو قره‌باغ ادامه داده‌است.

مقام‌های ارمنی نژاد که در منطقه نگورنو قره‌باغ مستقر اند، روز دوشنبه از کشته شدن ۴۵ سرباز دیگر در جریان جنگ با آذربایجان خبر دادند.

به این ترتیب شمار کشته شده‌های این نبرد که در ۲۷ سپتمبر آغاز شده بود، اکنون به ۵۲۵ تن افزایش یافته است.

خسارات برجا مانده از جنگ میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه نگورنو قره‌باغ
خسارات برجا مانده از جنگ میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه نگورنو قره‌باغ

توافق آتش‌بس که در دهم اکتوبر به میانجی‌گری روسیه صورت گرفت، از هر دو جانب می‌خواهد تا جسدهای قربانیان جنگ را به طرف مقابل بسپارند.

جنگ در بیش از دو هفته گذشته، خونین‌ترین نبرد پس از ۱۹۹۴ میان ارمنستان و آذربایجان خوانده شده‌است.

باکو روز یک‌شنبه (۱۱ اکتوبر) گفت که در برابر نیروهای ارمنی حمله‌های هوایی را انجام داده که در نتیجه این نیروها تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند.

به‌گفتۀ مقام‌های آذربایجان، آن‌ها در واکنش به راکت‌پراگنی‌های ارمنستان در شهر گنجه که پناهگاه‌های غیر نظامیان را هدف قرار داد، دست به حمله‌های هوایی زده‌اند، اما ارمنستان این ادعا را رد کرده‌است.

وزیر خارجه ارمنستان روز دوشنبه در مسکو بود تا با مقام‌های گروه منسک که مشمول فرانسه، روسیه و امریکا می‌شوند، گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه ارمنستان در دیدار با گروه منسک
وزیر خارجه ارمنستان در دیدار با گروه منسک

بر اساس توافقی‌که در مسکو شد، گفت‌وگوهای صلح به میانجیگری گروۀ منسک پیش برده می‌شود. این گروه به همکاری سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال ۱۹۹۰ میلادی به میان آمد و برای حل جنگ نگورنو قره‌باغ میانجیگری کرد.

در سطح جهانی، نگورنو قره‌باغ به عنوان جزی از خاک آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود، اما از سال ۱۹۹۴ میلادی در کنترول نیروهای ارمنی نژاد قرار دارد.

XS
SM
MD
LG