لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

نیویارک تایمز: در سنگرگاه پیشین طالبان زنان به ورزشگاه‌ها می‌روند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • ملتری تایمز

روزنامه امریکایی ملتری تایمز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد اظهارات ضد و نقیض مقام‌های امریکایی در رابطه با خروج قوای این کشور از افغانستان نشر کرده‌است.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا چهارشنبه گذشته گفت، از پلانی حمایت می‌کند که بر اساس آن شمار سربازان امریکایی در افغانستان تا اوایل سال آینده به ۲،۵۰۰ تن کاهش می‌یابد، ولی به نوشتۀ ملتری تایمز جنرال مارک میلی رئیس کمیتۀ لوی درستیزان امریکا فکر نمی‌کند که این پلان اساس عملی داشته باشد.

جنرال میلی به روز دوشنبه (۱۲ اکتوبر) در مصاحبه‌ی نادر با رادیو «ان پی آر» امریکا در اشاره به اظهارات اوبراین گفته بود: "فکر کنم شما می‌دانید اوبراین و کسانی دیگر چنان که برای‌شان مناسب به نظر می‌رسد گمانه‌زنی می‌کنند، ولی من نمی‌خواهم حدس و گمانه‌زنی کنم."

در ادامه آمده که آقای میلی گفته، او بر تحلیل دقیقی اتکا می‌کند که به‌گفتۀ او اساسش را شرایط جاری و پلان‌های تشکیل می‌دهد که از آن واقف است و با رئیس جمهور امریکا در مورش کار کرده‌است.

پیش از آن اظهارات، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هفته گذشته در تویتی نوشت: "چهار هزار نیروی باقی‌مانده در افغانستان باید تا کرسمس به کشور برگردند."

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که بدون شک این تصمیم بر اوضاع تأثیرگذار خواهد بود، ولی آنقدر هم نه.

طالبان در اعلامیه‌ای از این تویت رئیس جمهور ترمپ استقبال کرده و آن را گام مثبت برای تطبیق توافق ۲۹ فبروری با امریکا خواندند.

به نوشته ملتری تایمز، جنرال میلی که در ۴۰ سال کار حرفه‌ای اش کمتر حاضر به مصاحبه‌های رو در رو شده، با رادیو «ان پی آر» امریکا در حالی مصاحبه کرد که بعد از شرکت در کنفرانسی در ماه می، در رسانه‌ها زیاد ظاهر نشده‌است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد زنان افغان نوشته تحت عنوان "در سنگرگاه پیشین طالبان زنان به ورزشگاه‌ها می‌روند."

به نوشته نیویارک تایمز، یک کلب ورزشی برای زنان در کندهار چالشی است در برابر عنعنات افغان‌ها که از دید نویسنده، ورزش را برای زنان بد می‌دانند، با آن هم شماری از زنان مخفیانه ورزش می‌کنند.

مقاله از زنی به نام هما یوسفزی در کندهار حکایت می‌کند که ۲۷ سال دارد. در ادامه آمده که هما با شنیدن خبر گشایش اولین کلب ورزشی برای زنان در کندهار شنید، به آن پیوست.

اما در مطلب می‌خوانیم که شوهرش در ابتدا مخالفت کرده بود.

به نوشته نیویارک تایمز، شوهر هما بالاخره به او اجازه رفتن به این مرکز ورزشی را داد و هما حال هفته شش روز ورزش می‌کند.

نیویارک تایمز از قول مریم درانی بنیان‌گذار این کلب ورزشی در کندهار و از فعالان معروف در این ولایت می‌نویسد که "قندهار محل دشوار برای زنان است. او افزوده که باید بیدار و محتاط باشند."

در ادامه آمده که ۴۰ درصد زنانی‌که این‌جا می‌آیند، به‌گفتۀ درانی، مخفیانه می‌آیند و تقریباً هر زنی‌که می‌آید از افسردگی رنج می‌برد.

XS
SM
MD
LG