لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

دنیا: "صلح در قطر و جنگ در هلمند"


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد حمله اخیر بر شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و گفت‌وگوهای جاری صلح در قطر مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • دنیا

صلح در قطر و جنگ در هلمند عنوان سرمقالۀ روزنامۀ دنیا است.

روزنامه پرسیده است که چرا گفت‌وگوهای صلح در چنین یک حالتی ادامه دارند؟

در سرمقاله آمده است، در جنگ میان حکومت و طالبان مردم در کنار زیان‌های مالی تلفات جانی را هم متقبل می‌شوند. به‌گفتۀ سرمقاله‌نویس، حکومت مسئولیت جنگ را بر دوش طالبان می‌اندازد و طالبان بر دوش دولت که در این مسئله تنها مردم متضرر می‌شود.

نویسنده تأکید کرده‌است صلح قربانی، اسلام دوستی و وطن دوستی می‌خواهد و بدون آن صلح ناممکن است.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر نوشته است، جنگ در ولایت هلمند در حالی شدت گرفته است که در دوحه هیئت‌های طالبان و حکومت تلاش می‌کنند تا اختلافات موجود روی طرزالعمل‌ها و اصول مذاکره را حل و به توافق برسند.

به باور سرمقاله‌نویس، اگر طالبان فکر می‌کنند که از طریق جنگ بر حکومت فشار می‌آورند و برخی مناطق را اداره کنند ممکن آنان به این هدف برسند، اما به‌گفتۀ نویسنده همزمان با آن متضرر هم می‌شوند که جبران آن برای آنان مشکل است.

نویسنده نوشته، حالا لازم است از نرمی کار گرفته شود؛ روی مذاکرات و تفاهم تأکید شود و تلاش همه باید این باشد، خونریزی افغانان متوقف شود و تمام افغانان در فضای صلح و ثبات زندگی کنند.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد نوشته است، دو تلاش متضاد در رابطه به صلح و جنگ افغانستان ادامه دارد.

رونامه با اشاره به حملۀ اخیر هلمند نوشته است، ممکن این حمله بزرگ طالبان در سال جاری باشد.

زیرا به‌گفتۀ نویسنده، هوا رو به سرد شدن است رهبران عمده و گروه طالبان در پاکستان بسر می‌برند و برای جنگ سال آینده آموزش می‌بینند.

روزنامه نوشته است، این حمله در زمانی صورت گرفته که طالبان برای گفت‌وگوهای صلح در قطر هستند و آنان در تفاهم با امریکا پذیرفته اند که در ادامه کاهش خشونت‌ها بر مراکز ولایات حمله نمی‌کنند.

روزنامه حمله اخیر را خلاف تفاهمنامه دانسته، زیرا به‌گفتۀ نویسنده مسئلۀ اساسی اینست که هلمند مرکز مهم کشت تریاک است و سود آن به کشورهای مغرض جهان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG