لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

شکایت صدها محصل افغان از عدم دریافت کمک هزینه تحصیلی در ایران


محصلین معترض افغان در ایران
محصلین معترض افغان در ایران

محصلان افغان که برای آموزش در مقاطع ماستری و دکتورا به ایران رفته‌اند، می‌گویند که نزدیک به سه سال می‌شود که کمک هزینه تحصیلی دریافت نکرده‌اند.

آنها می‌گویند که با چالش‌های جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به درخواست قانونی‌شان تا حالا کسی رسیدگی نکرده است.

عتیق‌الله سلطانی احمدزی به نمایندگی از این محصلان به رادیو آزادی گفت که بارها مشکل پرداخت نشدن کمک هزینه آموزشی خود را با وزارت‌های تحصیلات عالی، مالیه و امور خارجه افغانستان در میان گذاشته‌اند: "از سال ۱۳۹۷ کارهای مدد معاش ما از سوی دولت پیش نرفته است. مانند توپ فوتبال از یک ریاست به ریاست دیگر و از یک اداره به اداره دیگر شوت می‌شویم. مدد معاش حق قانونی ما است، اما به دلیل نپرداختن آن روز یکشنبه مجبور به تظاهرات و گردهمآیی در برابر سفارت افغانستان در تهران شدیم."

آقای سلطانی می‌گوید که در حال حاضر ۵۰۰ استاد از پوهنتون‌های گوناگون افغانستان، در مقاطع ماستری و دکتورا در ۲۱ دانشگاه ایران مشغول آموزش هستند.

محصلین معترض افغان در ایران
محصلین معترض افغان در ایران

این محصلان افغان همچنین در نامه‌ای به وزارت‌های تحصیلات عالی، مالیه و امور خارجه نوشته‌اند که برای محصلان متاهل که در مقطع دکتورا و ماستری در ایران آموزش می‌بینند، ماهانه ۱۶۰۰-۱۳۰۰ افغانی داده می‌شود.

در این نامه نوشته شده که به محصلان مجرد در دوره ماستری ماهانه ۱۰۰۰ افغانی از سوی ایران پرداخت می‌شود و با توجه به تورم اقتصادی در این کشور، بسیار ناچیز است.

این محصلان همچنین گفته‌اند که این پول برای تحقیق در مقاطع دکتورا و ماستری در ایران ۱۵۰۰۰-۳۵۰۰ افغانی است و برای تحقیق کفایت نمی‌کند.

محصلین معترض افغان در ایران
محصلین معترض افغان در ایران

وزارت تحصیلات عالی افغانستان اما می‌گوید که پول کمک‌هزینه تحصیلی محصلان در هر کشور متفاوت است، اما پول کمک هزینه تحصیلی که به محصلان افغان پرداخت می‌شود، ماهانه ۸۰-۱۰۰ دالر است.

حامد عبیدی سخنگوی این وزارت گفت که فهرست محصلان مقاطع ماستری و دکتورا در ایران که مستحق کمک هزینه آموزشی هستند، نهایی شده است.

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

در همین حال شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که چالش‌های فرا راه پرداخت مدد معاش به این محصلان رفع شده و تا اوایل هفته آینده، این پول به آنها فرستاده خواهد شد: "یک سلسله مشکلات در انتقال پول از طریق بانک به ایران به وجود آمده بود و همچنین در طرزالعمل‌ها و مقرره تغییرات به میان آمده است. در حال حاضر وزارت‌های مالیه و تحصیلات عالی با جدیت کار می‌کنند تا در جریان هفته جاری یا نهایتآ در اوایل هفته آینده این مشکل را حل کنند و برای محصلان در ایران پول و مکافات‌شان را بفرستند."

از سویی هم عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران نیز گفته که برای حل این مشکل محصلان افغان چندین بار با وزارت‌های تحصیلات عالی و مالیه تماس گرفته و این وزارت‌ها وعده داده‌اند که به زودی به آن رسیدگی می‌شود.

در حال حاضر، هزاران محصل افغان در کشورهای گوناگون جهان سرگرم آموزش در مقاطع لیسانس، ماستری و دکتورا هستند، اما شمار از آنها به ویژه در کشورهای جنوب آسیا به نحوی از مشکلات اقتصادی سخن گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG