لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

'نتایج جعلی آزمایش کرونا باعث لغو چندین پرواز خارجی افغانستان شد' 


آرشیف، میدان هوایی بین المللی حامد کرزی
آرشیف، میدان هوایی بین المللی حامد کرزی

اداره هوانوردی در نامه‌ای به وزارت صحت افغانستان خواسته که مانع "جعل" نتایج آزمایش کرونای مسافران در آزمایشگاه‌های خصوصی شود.

در این نامه که دیروز دوشنبه (۲۱ میزان) صادر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته آمده که یک آزمایشگاه و چهار شفاخانه خصوصی در کابل به مسافران پروازهای کابل-امارات نتایج جعلی آزمایش کرونا صادر کرده‌اند.

اداره هوانوردی در نامه خود از شفاخانه‌های رایل، بلاسم، ثنا، وهاج و آزمایشگاه بیوتیک نام برده است.

مکتوب اداره هوانوردی ملکی
مکتوب اداره هوانوردی ملکی

این شفاخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها محتوای نامه اداره هوانوردی را رد کرده‌اند.

محمدهاشم وهاج، رئیس شفاخانه خصوصی وهاج به رادیو آزادی گفت: "به خاطر همین موضوع همین حالا به وزارت صحت عامه آمده‌ایم، ما را وزارت صحت عامه به اداره هوانوردی معرفی کرده و این اداره صلاحیت صدور چنین مکتوب را ندارد، این معنای این را می‌دهد که آن ها با چند شرکت قرار داد کرده اند تا لابراتوار های ما بسته شود و صرف لابراتوار های قراردادی آن‌ها روی کار شود."

محمدنعیم صالحی سخنگوی اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان گفته که برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی گفته‌اند که آزمایش کرونای شماری از آزمایشگاه‌های خصوصی در کابل نادرست بوده است. به گفته او، در سند آزمایش برخی از مسافران این شرکت‌ها نتیجه آزمایش منفی بوده، اما وقتی در خارج آزمایش شدند، نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده است: "این برای عواید افغانستان، بخش صحی و هوانوردی ملکی یک ضربه است. از همین خاطر رئیس اداره هوانوردی به وزارت صحت مکتوب صادر کرده تا موضوع را به صورت جدی پیگیری کند."

لوله آزمایش ویروس کرونا
لوله آزمایش ویروس کرونا

صدور "اسناد جعلی" از نشانی برخی آزمایشگاه‌های ویروس کرونا در کابل برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی افغانستان نیز دردسرساز شده است.

سلیمان عمر رئیس تجارتی شرکت هواپیمایی کام‌ایر می‌گوید که صدور "نتایج جعلی" آزمایش کرونا از آدرس برخی آزمایشگاه‌ها سبب شده تا چندین پرواز این شرکت به بیرون از افغانستان، لغو شود.

به گفته‌ی او، در این میان یکی از پروازها میان کابل-کویت بود که اجازه پرواز داده نشد.

معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفته که به برخی شفاخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها هشدار داده شده است:‌ "ما از این مورد قبلاً نمونه‌ای هم داشتیم. برای‌شان اخطار دادیم. اگر دوباره ما چنین موردی را مشاهده کنیم، امکان بسته شدن مراکز صحی متخلف هم وجود دارد."

این در حالی است که به دنبال شیوع ویروس کرونا در افغانستان در اوایل سال جاری، پروازهای خارجی از افغانستان برای چندین ماه متوقف شد و در پروازهای داخلی نیز محدودیت وضع شد.

زیان مالی میلیون دالری برای شرکت‌‎های هوایی افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00

اما از حدود دو ماه به این‌سو این محدودیت میان افغانستان با امارات متحده عربی، پاکستان، عربستان، کویت و برخی کشورهای دیگر رفع شده، اما به این شرط که مسافران باید پیش از سفر، نتایج آزمایش کرونا را داشته باشند.

پروازهای کابل به استانبول و انقره هرچند پیش از این حداقل دو بار از سر گرفته شد، اما بار دیگر متوقف شد. ترکیه دلیل آن را شیوع ویروس کرونا خواند، اما اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید ممکن است دلیل آن صدور "اسناد جعلی" از نشانی برخی آزمایشگاه‌ها در کابل باشد.

XS
SM
MD
LG