لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

رهبر مخالفان سیاسی بلاروس: تا ۱۲ روز آینده لوکاشنکا استعفا کند


سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس
سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان سیاسی بلاروس از الکساندر لوکاشنکا خواسته است، ظرف ۱۲ روز آینده از کرسی ریاست جمهوری استعفا کند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان سیاسی بلاروس در اعلامیۀ گفته است، معترضان در بلاروس اولتیماتوم مردم را اعلام می‌کنند.

در این اعلامیه که دیروز سه‌شنبه (۱۳ اکتوبر) در تلگرام پخش شد، آمده است که الکساندر لوکاشنکا باید شرایط اولتیماتوم یا واپسین هشدار را ظرف ۱۲ روز آینده بپذیرد.

استعفای لوکاشنکا از پست ریاست جمهوری، ختم خشونت علیه معترضان و رهایی تمامی زندانیان سیاسی از خواست‌های اساسی معترضان خوانده شده‌است.

تیخانوفسکایا نامزد انتخابات نهم ماه آگست در بلاروس گفته است، اگر لوکاشنکا این تقاضا‌ها را برآورده نکند، تمامی شهروندان بلاروس به گونۀ مسالمت‌آمیز به جاده‌ها خواهند ریخت و اعتصاب ملی همۀ تأسیسات صنعتی آغاز و جاده‌ها بسته خواهند شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس

او همچنان یک اعلامیۀ مقام‌های بلاروس در مورد دیالوگ با اپوزیسیون را رد کرد و از مقام‌های تنفیذ قانون خواست که در کنار مردم بی‌ایستند.

تیخانوفسکایا دیروز در کنفرانس سالانۀ فورم ۲،۰۰۰ که شهر پراگ به گونۀ مجازی میزبانی می‌کند، گفت: "بلاروس چی می‌خواهد؟ ما از مقام‌های خود احترام می‌خواهیم. می‌خواهیم حقوق ما نیز احترام شود. می‌دانیم که نزد مقام‌های خود هیچ ارزشی نداریم. آن‌ها به ما توجه نمی‌کنند و گوش نمی‌دهند. آن ها نمی‌خواهند با ما حرف بزنند."

اتحادیۀ اروپا و ایالات متحده از به رسمیت شناختن لوکاشنکا به‌عنوان رئیس جمهور مشروع بلاروس خودداری کرده‌اند.

او ادعا کرده‌است که در انتخابات به پیروزی کامل دست یافته، انتخاباتی‌که به‌گونۀ گسترده تقلبی خوانده شده‌است.

به دنبال اعلام نتیجۀ انتخابات، بلاروس برای هفته‌ها صحنۀ اعتراض‌های گسترده بوده‌است.

اعتراض‌ها در بلاروس
اعتراض‌ها در بلاروس

طرفداران تیخانوفسکایا و دیگر مخالفان سیاسی بلاروس ادعا کرده‌اند که او برندۀ انتخابات است.

تیخانوفسکایا از ترس تهدید به خودش و خانواده‌اش اندکی پس از برگزاری انتخابات به لیتوانیا رفت، اما او وعده کرده که به کشورش باز خواهد گشت.

XS
SM
MD
LG