لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

هشت صبح: رفع بن‌بست در مذاکرات صلح نیازمند تلاش همه‌جانبه است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد مذاکرات جاری صلح در قطر مطالبی را به نشر سپرده‌اند.
  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح در سرمقاله‌اش تاکید کرده است، برای رفع بن بست در گفتگوهای دوحه نیاز به تلاش‌های همه‌جانبه است.

سرمقاله نویس نوشته است، هر چند روی طرزالعمل صلح بحث‌ها جریان دارند اما به گفته نویسنده پیش از ورود به بخش اصلی آن به بن بست رسیده است و نیاز است موانع از سد راه این گفتگوها دور شود.

نویسنده نوشته است، هر چند برخی کشورها برای پایان دادن به این بن بست تلاش‌های‌شان را آغاز کرده‌اند اما به گفته نویسنده هنوز هم اختلاف‌ها پابرجاستند.

نویسنده نوشته است که اجماع منطقه‌یی مساله‌یی است که در مذاکرات صلح به آن نیاز است و باید روی آن کار صورت گیرد.

روزنامه تاکید می‌کند، اگر اجماع منطقه‌یی به میان نیاید بعید است که طرف‌های مذاکره کننده بتوانند به تنهایی بن بست این گفتگوها را بشکنند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر هم با اشاره به اختلاف‌های جاری میان دو طرف در دوحه نوشته است، گفتگوها میان گروه‌های تماس در دوحه در حالی از سرگرفته شدند که گزارش‌ها از درگیری‌های شدید از سراسر افغانستان منتشر می‌شود و در این اواخر تمرکز بیشتر در هلمند بوده است.

به گفتۀ سرمقاله نویس، پیشرفت در گفتگوهای صلح به طور طبیعی روی جنگ تاثیر می‌گذارد و جنگ با آن کاهش می‌یابد اما توقف مذاکرات و مشکلات در آن سبب افزایش جنگ می‌شود.

نویسنده تاکید می‌کند، این واضح است که هر دوطرف مجبور اند که تفاهم کنند، خط سرخ را بشکنند و آن مسایل قبول شود که تا کنون پذیرفته نشده است.

روزنامه با اشاره به اختلاف‌های جاری نوشته است، موقف طالبان دایمی نیست اما به گفتۀ نویسنده مشکل این است هر زمانی‌که آنان موقف‌شان را تغیر دهند زندگی زیادی افغانان را می‌گیرند و هر دو طرف هم متضرر می‌شوند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در رابطه به شبکه برق رسانی هلمند، چور و چپاول تاسیسات هنگام عقب نیشنی تاکتیکی نیروهای امنیتی نوشته است.

نویسنده گفته است، تصاویر چور و چپاول به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

روزنامه نوشته است، شماری حلقه‌های استخبارات خارجی با حمایت از مخالفان مسلح تلاش می‌کنند تا روند صلح را در افغانستان سبوتاژ کنند و در کنار آن تاسیسات و پروژه‌های عامه را تخریب کنند که زندگی هزاران افغان به آن وابسته است.

روزنامه با مخاطب قرار دادن حکومت تاکید می‌کند که باید این افراد مغرض و نفوذی نکوهش شوند و برای محافظت از تاسیسات عامه گام‌های جدی برداشته شود.

XS
SM
MD
LG