لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

ابهام در سرنوشت آخرین پیمان کنترول هسته‌ای میان روسیه و امریکا


آرشیف، راکت قاره‌پیمای روسیه
آرشیف، راکت قاره‌پیمای روسیه

مقام‌های ایالات متحدۀ امریکا و روسیه گزارش‌های متناقضی را در مورد مذاکرات به خاطر کنترول تسلیحات هسته‌ای ارائه کرده‌اند و سرنوشت آخرین پیمان کنترول تسلیحات هسته‌ای بین این دو کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته.

در حالیکه به ختم موعد پیمان "ستارت جدید" بین ایالات متحده و روسیه در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای فقط چند ماه دیگر باقی مانده، نمایندۀ امریکا می‌گوید که واشنگتن و مسکو "در اصول" برای تمدید این پیمان به توافق رسیده اند.

موعد پیمان سال ۲۰۱۰ میلادی بین امریکا و روسیه در مورد کنترل اسلحۀ هسته‌ای ستراتیژیک قرار است در ماه فبروری سال آینده پایان یابد، اما این پیمان می‌تواند برای پنج سال دیگر تمدید شود.

مارشال بیلین گسلیا، نماینده ایالات متحده برای کنترل تسلیحات گفته است که واشنگتن و مسکو برای تمدید پیمان "ستارت جدید" برای مدت نامشخص "در اصول به توافق" رسیده‌اند.

مارشال بیلین گسلیا که در هفته گذشته به هلسنکی پایتخت فنلند برای انجام دور جدید مذاکرات کنترول تسلیحات هسته‌ای با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه رفته بود، ۱۳ اکتوبر در بنیاد هرتیچ فوندیش گفت، امریکا مایل است قرارداد ستارت جدید را برای مدتی تمدید کند، مشروط بر این که روسیه با محدودیت مسدود کردن ذخایر هسته‌ای اش، موافقت کند.

مارشال بیلین گسلیا، نماینده ایالات متحده برای کنترل تسلیحات
مارشال بیلین گسلیا، نماینده ایالات متحده برای کنترل تسلیحات

به گفتۀ بیلین گسلیا، این انجماد باید شامل سیستم‌های تسلیحاتی هسته‌ای تاکتیکی برد کوتاه نیز باشد، چیزی که تحت پوشش پیمان "ستارت جدید" قرار نگرفته.

اما معاون وزیر خارجۀ روسیه آب سرد را روی این اظهارات جانب امریکایی ریخته، آن را پیشنهاد "غیرپذیرفتنی" خواند.

سرگی ریابکوف گفته است، اگر امریکایی‌ها به مقام‌های مافوق خود به گزارش‌دهی در مورد آنچه که گویا قبل از انتخابات ریاست جمهوری با فدراسیون روسیه توافق کرده‌اند نیاز داشته باشند، آن را دریافت نخواهند کرد.

ایالات متحدۀ امریکا همچنان می‌خواهد چین نیز در این پیمان شامل شود، اما چین این پیشنهاد را رد کرده است.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، جو بایدن نامزد حزب دموکرات و رقیب دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، که در همه نظرسنجی‌های مهم از آقای ترمپ سبقت دارد، از تمدید پیمان "ستارت جدید" به حیث تهداب یک پیمان جدید برای کنترل تسلیحات حمایت می‌کند.

اگر آقای بایدن پیروز شود، درست چند هفته بعد از مراسم تحلیف وی، موعد پیمان "ستارت جدید" هم پایان خواهد یافت.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا
جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

ادارۀ دونالد ترمپ قبل از این پیمان مهم دوران جنگ سرد در مورد اسلحۀ برد متوسط هسته‌ای"INF" خارج شده و روسیه را به نقض آن متهم کرده است.

واشنگتن همچنان به طور یک جانبه از پیمان "آسمان باز" خارج شد، معاهده‌ای که به ایالات متحده و روسیه اجازه می‌دهد تا پروازهای اکتشافی را در قلمرو یکدیگر انجام دهند.

اما روسیه این اظهارات را رد کرده است.

مرکز خبر رادیو آزادی در این مورد گزارشی دارد که برخی نکات آنرا از آرش همایون می شنوید...

XS
SM
MD
LG